BARAH PAYU DARA.....PART 2 ...

___________ASSALAMUALAIKUM_______

Hai... selamat pagi..  bersua kembali walaupon bukan face to face..hehehe..

Sihat ke hari ni ?? Dah fikir nak masak apa tengah hari ni.....hehehe... Ye la hari minggu kan ada yang nak g makan kat luar je atau ada yang lebih selesa menjamu selera di rumah saja. 

So terpulang pada selera amsing-masing.....betul tak? Tapi sebelum u all nak p mana-mana tu mai lah singgah kt belog ceq sat noo... 

Kita tengok faktor-faktor barah payu dara...


1. Jantina 
Barah payu dara adalah penyakit membabitkan wanita (95 peratus daripada kes barah payu dara adalah di kalangan kaum wanita).
2. Umur 
Usia meningkat semakin tinggi risiko. Wanita yang berumur kurang daripada 25 tahun jarang sekali berhadapan dengan barah payu dara.
3. Geografi 
Barah payu dara lebih kerap ditemui di negara Barat jika dibandingkan dengan negara Asia atau Afrika.
4. Riwayat barah payu dara 
Sekiranya individu itu pernah menghidap barah payu dara, risiko ia akan berulang meningkat empat kali ganda.
5. Keluarga dan faktor genetik 
Sekiranya seorang wanita itu mempunyai ibu atau adik beradik perempuan (waris perempuan terdekat) yang pernah menghidap barah payu dara pada usia yang agak muda, risiko ia akan menghidapi barah payu dara akan meningkat dua kali ganda dan risiko ini akan meningkat empat kali ganda sekiranya dua atau lebih waris terdekat menghidapi barah payu dara.
Untuk lelaki, risikonya tetap ada sekiranya bapa, adik beradik lelaki atau anak lelaki menghidap barah payu dara. Saudara mara seorang lelaki yang menghidapi barah payu dara mempunyai risiko tinggi. Ada laporan yang mengatakan 60 peratus lelaki pengidap barah payu dara mempunyai saudara wanita yang menghidapi barah payu dara. Usia mereka ketika menghidapi barah penting diketahui.
Hanya lima hingga 10 peratus saja wanita yang menghidap barah payu dara mempunyai faktor genetik.
6. Riwayat penyakit payu dara 
Ini meliputi semua keadaan di mana ada sel abnormal. Wanita yang memiliki sel agak abnormal ialah hiperplasia atypical yang mempunyai kadar risiko empat kali gindividu menghidap barah payu dara. Begitu juga dengan penyakit fibrosistik atau penyakit proliferatif.
7. Riwayat haid 
Sekiranya seorang wanita baligh pada usia sebelum 12 tahun atau putus haid selepas 55 tahun, risiko dia menghidapi barah meningkat dua atau tiga kali ganda. Ini berkaitan dengan fasa kesuburan dan pendedahan terhadap pengaruh hormon oestrogen.
8. Jumlah anak 
Seorang wanita yang tidak mempunyai anak atau tidak pernah hamil selepas umurnya 30 tahun mempunyai risiko tinggi menghidapi barah payu dara. Ini mungkin ada kaitan dengan pusingan haid yang tidak terganggu.
9. Status sosio ekonomi 
Status sosio ekonomi tinggi akan meningkatkan risiko barah payu dara. Ini berkaitan dengan usia ketika baligh, usia ketika putus haid, usia ketika hamil anak pertama dan juga pemakanan.
10. Pemakanan 
Pemakanan dikatakan mempengaruhi kadar barah di beberapa negara. Bagaimanapun, kajian menunjukkan bahawa kaitan antara kadar barah payu dara dan pemakanan adalah lemah atau tidak secara langsung. Pengambilan minuman beralkohol membuktikan peningkatan risiko antara 1.4 hingga 2.0 kali gindividu.
11. Saiz tubuh 
Wanita yang gemuk selepas putus haid mempunyai risiko yang meningkat untuk alami barah payu dara. Ini kerana lemak mengandungi oestrogen sekali gus wanita seperti ini mempunyai paras oestrogen lebih tinggi
12. Penyusuan 
Kajian menunjukkan bahawa tidak ada kaitan antara penyusuan dan barah payu dara. Penyusuan tidak memberi perlindungan kepada wanita.
13. Pil perancang dan terapi hormon gantian (THG) 
Pengambilan pil perancang pada jangka masa yang lama dikaitkan dengan peningkatan risiko dalam lingkungan 1.2 kali ganda. Rawatan hormon gantian (THG) dalam bentuk campuran oestrogen dan progestogen sering diberikan. Dos oestrogen yang diberi adalah rendah dan risiko barah akan meningkat 1.8 kali ganda hanya selepas penggunaan selama lima tahun. Selepas itu, risiko meningkat 2.6 kali ganda.
14. Pendedahan radiasi 
Pendedahan radiasi seperti sinar-X ketika usia atau sebelum usia 30 tahun boleh meningkatkan risiko terhadap barah payu dara tetapi pendedahan seperti ini jarang berlaku.

SELAMAT MEMBACA .....N FAHAMI YER ... Bukan untuk orang lain pon untuk diri sendiri jugakan.. bersambung lagi nanti ....
Previous
Next Post »
0 Komentar untuk "BARAH PAYU DARA.....PART 2 ..."

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF