Bedak Selepas Wuduk

Tengah sebok-sebok mengemas rumah semalam ciksu terjumpa lah keratan akhbar Metro Ahad edisi 17 Julai 2011.

Ciksu suka kumpul keratan akhbar yang berkaitan dengan soal jawab agama. Ye la kan benda-benda macam ni nampak je remeh temeh tapi kadang-kadang bila orang tanya tak tahu cam na nak explain. Betoi tak? Sebelum ciksu terbuang keratan nih ada baeknya ciksu abadikannya dalam blog nih.  U olls pon boleh juga bacakan =)

Yang ini dari segmen Anda Musykil Dr. Mashitah jawab tuh, sapa-sapa yang selalu belek Metro Ahad mesti tau punya lah.

Soalan :
Adakah menggunakan bedak asas di muka boleh membatalkan wuduk kerana air tidak sampai ke kulit?

Jawapan :
Jika sudah mengambil wuduk kemudian memakai apa saja bedak yang bersifat kalis air atau tidak, wuduk saudari masih SAH.

Berbeza jika selepas memakai bedak yang memang dinyatakan kalis air kemudian mengambil wuduk maka TIDAK SAH kerana syarat sah wuduk ialah sampai air ke kulit. Apa yang penting air sampai ke kulit barulah sah wuduk.


Previous
Next Post »
7 Komentar untuk "Bedak Selepas Wuduk"

nsb bek laki2 xpakai bnda2 gtu.hehehe

nice sharing..besar ganjaran nya Insya Allah :)

dulu-dulu sebelum jumpa info nih memang ciksu selalu j pakai bedak lepas amik wuduk.sebab nak kejar masa kan. penah tanya kat akak tuh dia kata sah..

alhamdulillah...lega bila dapt info macam nih..

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF