Resepi Asam Pedas Ikan Pari


 

Sebelum kawin aii tak berapa makan sangat ikan pari ni.
 Ntah ler nape tekak nie tak boleh nak telan.

Itu dulu la, sekarang dah laju dah..hehehe

Paling suka buat asam pedas melaka la.. 
macam biasa tiada sukatan yer..main campak saja

Jenis hidangan : Utama
Untuk 2 orang makan

Bahan-bahan :

Bawang merah
Sedikit kunyit hidup
Serai
Bawang putih
Lengkuas
cili kering
Halia
Belacan

bahan lain :

daun kesum
bunga kantan
bendi
ikan pari bunga

* Kesemua bahan-bahan di atas kecuali ( bahan-bahan lain) dihiris dan dikisar dengan sedikit air bersama belacan
* Tumis hingga garing  dan pecah minyak. Masukkan air asam jawa. Tutup
* Reneh sampai mendidih kemudian masukkan bunga kantan, daun kesum dan ikan pari.
* Masak sampai betul-betul masak. Masukkan bendi dan garam.
* Kelikatan kuah terpulang yer. Begitu juga kepedasan yang diinginkan

Itu saja untuk hari ini ..
daa

Previous
Next Post »
9 Komentar untuk "Resepi Asam Pedas Ikan Pari"

mmg terangkat asam pedas ni..

waaaaaaaa....rindu asam pedas nenek buat

saya pun suka asam pedas.. lbh2 lg mak yg msk..hihii

jumper kami nnati jgn luper mskkan yer? hik3

Salam ziarah,

kegemaran Kak Ros ni....

sedap sangat walaupun tak makan ikan...

jom ambik tag kat blog eita..

http://zitaomar.blogspot.com/2012/01/1st-giveaway-lily-butterfly.html

aida baru aje mahir masak asam pedas.
wajib la mahir, org melaka dgn asam pedas mana boleh berpisah, kan?

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF