4 Makanan Tinggi Garam

Ada sesiapa antara u all tak suka garam?
Kalau lah ada bertuahnya badan dia kan ...

Tapi...
Makan kalau tak letak garam tak sah kan..
Sebab garam adalah perasa yang wajib ada dalam setiap masakan. Betul tak ?
Cuba bayangkan kalau setiap hidangan yang kita buat tak letak garam ..
cer fikir sat noh .. ;)

Selalunya garam ni banayak digunakan dalam makanan ringan. Mesti u all tau kan..

Kalau nak tau,
Ada 4 jenis makanan yang menjadi penyumbang sumber garam terbanyak. 

Piza

lebih dua pertiga piza mengandungi dua kali ganda kadar garam maksimum yang sepatutnya boleh diambil dalam sehari.

Selain piza makanan segera lain ialah kentang goreng, ayam goreng dan juga burger .

Sapa yang suka sangat hadap makanan di atas sila ambil perhatian tau.

Makanan Olahan

sebanyak 80% daripada makanan harian kita berasal dari makanan olahan seperti sos dan sebagainya.

makanan sebegini ditambah garam dengan tujuan untuk menjaga keawetan makanan tersebut.

jumlah garam yang ditambahkan melebihi apa yang diperlukan oleh tubuh badan sehingga boleh membahayakan kesihatan kalau diambil berlebihan.

Biaq betoi ...
patut la kalau makan ayam goreng tak da sos macam tak sedap je kan ..

Sup

Merupakan salah satu makanan yang mempunyai kadar garam yang paling tinggi.

bagi sesiapa yag biasa memakan sup setiap hari berisiko kena kanser perut.

Ye ker tak tahu la pulak ;)


Makanan Ringan

Makanan ringan seperti kerepek, jagung dan roti dalam kemasan yang bervariati mengandungi banyak garam.

Dua potong roti sahaja sudah mengandungi 250-480 sodium.

Lepas ni kalau nak beli apa-apa makanan kena lah rajin-rajinkan diri untuk check kandungan sodium dulu .

nota kaki :
I'Allah mudah-mudahan boleh kawal ... :)




Previous
Next Post »
14 Komentar untuk "4 Makanan Tinggi Garam"

Sume mkanan tu sy suka...heee

kalo gula, sy ble cntrol, tp kalo garam, susahnya nk cntrol...

betul tu...:)
kalau garam tak da mcm tak best je kan ...

makanan peberet kt atas tu...
maknanya dah bertan-tan garam la dlm badan ni..:)

Uishhhhhh!!
Baru tau ni..
Aqil suka sgt ngn kentang goreng..
Kene kontrol ni.. ;)

jannah antara yg suka makan garam. for me biar masin jangan tawar. sbb bila makan makanan yg tawar jannah kenyang tapi tak rasa puas. huuu. bahaya nie

sos ng kicap tu bahaya kan..penah tgk poster kat klinik gigi..punca diabetes..tp cedapp ..aiyoo :)

alamak..tu sume makanan yg biasa kita makan...

tq kongsi info.. semua pun suka macam camne.. semua pun sedapp... huhuhuhuhu....

semua yang dilarang tu adalah sedap...hehehe

baru je balik dari pekena piza.aiyooo

Tq for sharing, semua sedap! Aduhhhh!

Btw, sy dh follow blog nie, jum follow blog sy kalau sudi ^^

semua makanan di atas adalah sedap..hahhaa.tak kisah la banyak garam pun..

sdapnye tgk sup tu..huhu...mmg xsah xltak gram kn?kna jgk letak klu dila la,..tp mak kwn dila xletak pun gram n gula dlm mskn dia...tawar je...huhu

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF