Apa Itu Migraine

Salam dan selamat pagi semua... Apa khabar semua hari ini... ;)

Saya seperti biasa penglihatan mata kiri masih lagi kabur-kabur. 14 Februari nanti ada appoinment pakar mata pula. Harap-harap semua ok-ok aja nanti..Amin

Bagi yang sudah mengetahui apa itu migraine ok lah kan. Bagi saya yang masih lagi TRAUMA dengan kejadian tempoh hari masih keliru dan tercari-tercari penawarnya selain dari menelan obat-obat hospital. rasa macam tak sempurna hidup bila terpaksa bergantung dengan obat-obat ni. Tapi inilah dinamakan dugaan.

Just think positive don't think negative. Setiap penyakit ada ubatnya. Asalkan berusaha mencari dan terus mencari. I'ALLAH pasti ada kan. Betul tak ?

Migraine ialah satu keadaan di mana sakit kepala terjadi disebabkan oleh aliran darah dan perubahan kimia di otak. Menyebabkan arteri yang membekalkan darah ke otak tersekat dan menimbulkan sakit kepala yang diikuti rasa tidak selesa pada perut, loya dan pening. Ia juga kadangkala meninggalkan kesan kepada pandangan.

Sakit kepala migraine yang khas adalah unilateral (satu sisi/sebelah) dan berdenyut, biasanya boleh berlanjutan dari 4 hingga 72 jam lamanya. Antara gejalanya termasuklah mual, muntah dan photophobia (meningkatnya kepekaan terhadap cahaya) dan phonophobia ( meningkatnya kepekaaan terhadap suara). Beginilah yang terjadi pada diri saya tempoh hari. Sungguh hebat penangan migraine ini.






P/s : Doakan saya cepat sembuh yer ;)








Previous
Next Post »
5 Komentar untuk "Apa Itu Migraine"

moga cepat sembuh ye sue.hmmm..tak sanggup kena pada diri sendiri.

ooo nanti jumpa pakar harap semua ok la.. moga su cpt smbuh..

take care dear... moga cpt smbuh yer..jgn lupa mkn ubat...

kdg2 ssh nk beza migraine atau sakit lain kan.. dlu lya ada sakit kepla y teruk.. smpai thp muntah2...mata bengkak... muka sembab..mula2 doc suspek migraine. tp makin mjadi-jadi..last2 doc buat mri ct scan... rupanya..ada ktumbuhan dlm otak..n dh selamat di operate pon.. kesannya hingga kini kna tanggung..still sakit2

fara pown migraine jugak...mula hidap sjak f1 hingga skng..klo dh start mgraine tu..cara utk mnanganinya..stop buat sgala pkerjaan...telan ponston, msok bilik n tido dlm kdaan yg gelap glita..kalo malam la..kalo siang...basahkan towel lmbap n lekap kat mata bagi xde chaya yg mnembusi...bangun nnt mst dh ok cket...kcuali kalo muntah2...mmg wajib p spital cucuk ubat la..;)try la cbe..tp klo nak mam ponston..make sure pwot jgn kosong..t gastrik pulak..

cik su mmg ada migraine yer...opismate wani pun migrain kalau jd kt opis sampai muntah2 n mmg dh xleh wat keje la kena baring jer....

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF