Berniaga Wajib Guna Pelaris Haram

goggle

Apakah hukumnya menggunakan pelaris dalam menjalankan perniagaan contohnya melariskan penjualan makanan di kedai-kedai makan?

Jawapan :

Perniagaan itu satu perkara wajib untuk mencari nafkah kehidupan. Mencari rezeki yang halal lagi baik itu adalah fardu ain dan ikhtiar untuk memajukan perniagaan adalah digalakkan.

Bagaimanapun, penggunaan pelaris dengan jampi mantera, tangkal dan bermacam-macam perkara yang terkeluar daripada landasan syariat adalah HARAM.

Ia mengakibatkan si pengamal terjerumus ke lembah syirik, tahyul dan murtad jika si pengamal mengetahui dan menyedari perbuatan salah itu.

Doa dan bacaan ayat-ayat Al-Quran adalah HARUS, bahkan digalakkan.

Firman Allah dalam surah : al-jumua'ah ayat 10 yang bermaksud :

" Apabila solat telah dilaksanakan, maka bertebaranlah kamu di bumi, carilah kurnia Allah

(rezeki) Dan ingatlah Allah sebanyak-banyak agar kamu beruntung,"



Sumber : tanya ustaz-ustaz muhamad riduan zainal abidin


Previous
Next Post »
10 Komentar untuk "Berniaga Wajib Guna Pelaris Haram"

Assalamualaikum dik...
itulah yg dinamakan tepuk dada tanya iman...bukan tepuk dada tanya selera..

mintak2 peniaga kat malaysia ni tak menggunakan pelaris yang mengarut2..ngeri bila memikirkannya..

Kalau tak guna pelaris pun jika niat kita ikhlas kerana Allah.. InsyaAllah akan maju jugak.. ramai pembeli

saya dulu pernah berniaga mcm ni..buat apam balik..mmg ada yg buat pelaris ni..nampak sgt cetek pemikiran org2 kita ni

ye la..nk meniaga tu biarlah ikhlas..

ish.. nauzubillah.. jaganlah sampai macam tu kan.. selalu jgk dgr org cakap macam tu.. lagi² kalau kt ni suke sangat pg makan/beli kat kedai tu jer...

yang penting ikhlas,bukan semata-mata nak kumpul duit banyak2.kalau banyak pon takde keberkatan,takde gunanya.kejap jela tahan duit tu.

niat kena ikhlas..selebihnya tawakal..insya allah ada rezeki .elok2 nak cari rezeki halal dah jadi syirik plok....

nice sharing sue..pokok pangakal biarlah usaha tu diberkati Allah kan..Insya Allah :)

sue..kalau nk wat coklat homemade tu kan kena beli coklat jenis compound..gi kedai ckp jer nak coklat jenis tu..kak fieda pun tanya kt org kedai aritu..kalau nk buat coklat kaler putih beli la yg putih...pastu campur dgn yg kaler coklat...mesti menarik kan..

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF