Resepi MENTARANG

MENTARANG ...?????

Apakah itu?
 Makanan ke atau nama tumbuhan? 
Jom kita sesama kenali apa itu mentarang..

Haaa.. special saya bawakan khas untuk hangpa..
  • Mentarang ini sejenis haiwan bercengkerang (kerang-kerangan) juga. Dan semestinya boleh dimakan. Kulitnya nipis saja dan mudah pecah. Bila kita terpijaknya boleh mendatangkan luka sebab kulitnya tajam. Boleh dicari di sekitar kawasan yang berselut saja. Hanya time ayor surut aje boleh cari..
Saya pon pertama kali juga makan mentarang nih.. Susah nak dapat.
Ini pon hanya kebetulan sahaja. Saya beli semasa berkunjung ke Kuala Perlis. 

Dijual digerai tepi jalan. Masih fresh.


Inilah rupa MENTARANG.. 

Cer tengok isinya panjang-panjang dan padat je kan. 
Bersih saja selepas siap disental segala selut-selut yang melekat :) kene cuci besih-bersih noh, sebab nak masuk ke dalam peyut nanti ..kang ada pula yg sakit peyut. Sapa nak jawab...
Bahan-bahan :
  • 1 kilo mentarang
  • Lada hitam -tumbuk
  • 2 batang Serai -titik
  • Bawang putih -tumbuk
  • Bawang besar -hiris
  • Halia -tumbuk
  • Garam -secukup rasa

Cara membuat:
  •  Cuci mentarang dengan air limau nipis hingga bersih. Sebab ada lumpur atau selut. Gosok-gosok sikit dengan berus.
  • Bawang putih ditumbuk bersama halia serta lada hitam. Terpulang tahap kepedasan masing-masing.
  • Tumis bahan tumbuk dan bawang besar hingga wangi.
  • Masukkan serai dan air. Biar mendidih kemudian masukkan garam secukup rasa.
  • Bila air mendidih masukkan mentarang.
  • Siap dihidang.
Rasanya manis. Sedap ....('',)

Sedap juga kalau dibakar sebab isinya memang enak dan padat...cicah dengan ayaq asam...wow menjilat jari. aii cakap u ..

Hangpa pernah makan tak? atau namanya mungkin berbeza mengikut negeri. kadang-kadang lain tempat lain namanya kan. Yer idok :)

nota kaki:-  jom share dan komen sini



Previous
Next Post »
15 Komentar untuk "Resepi MENTARANG"

tak biasa makan la mentarang nih..

tak pernah pulak dgr nama mentarang ni..

inilah pertama kali nampak. Tp bila tgk ta rasa nak makan....saya rasa tak pandai saya nak makan kot..huhu

wow mentarang, mmg best ni manis :)

Mentarang??1st toime dgar...

Heheee, singgah sini;)

serius selalu napak kalau nak blk kampung nenek kat sg. besar.. tapi x pernah beli.. jauh sekali nak masak.. x pernah makan pun.. ;p

serius ckp mmg tak pernah jumpe dan mkn mende ni..

oooo..mentarang namanya...baru tau :)

pernah makan dulu lama dah..sekali je...pastu x makan dah sampai la...senang dak nak jumpa mentarang ni? ni kalau olah resipi mentarang ni guna kepah agak2 boleh dak?

suka sgt mentarang.mcm sy cari kat area sabak bernam...sekilo rm12..

Sy bru beli smlm 1 kg rm5..xsabr nk msak..bersih je beli......yumyummm

owh..ni pula mentarang..tapi belum pernah tengok secara live lagi..;)

Hah..akhirnya terjawab ghope mentarang..biasa lalu sabak bernam nampak gerai jual.. tapi tak pernah singgah.. dh balik, lupa nak gugel.. nasib terlintas.. Kategori tiram gak la rupenye..

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF