Resepi Ngaku

Penah dengar nama ini tak? u all pernah makan tak?

Dulu saya tidak tahu apa namanya dan boleh dimasak apa dengan sengkuang cina atau buah ngaku ini. Akhirnya saya dapat belajar dengan seorang kenalan berbangsa cina semasa bekerja di Penang dulu. Katanya buah ngaku nih boleh di buat kerepek. 

Ye ker ? Tak tahu la pula saya...hehehe

Kenapa tak percaya yer... Sama ada u all perasan atau tidak buah ngaku ini akan memenuhi ruang Tesco dan pasar-pasar setiap kali tibanya perayaan Tahun Baru Cina. Berlambak-lambak stoknya. Hanya yang tahu sahaja akan membeli, bagi yang tidak tahu hanya memandang dari jauh...betul tak ?

Bahan-bahan :
  • Buah ngaku secukupnya
  • Minyak untuk menggoreng


Inilah buah ngaku itu. Basuh dan kopeklah kulitnya. Kemudian sagat di dalam minyak yang panas supaya tidak melekat antara satu sama lain. Tak payah susah-susah nak buatkan air garam sebab rasanya sememangnya lemak-lemak manis gitu. 


Inilah hasilnya kerepek ngaku. Macam ubi kayu pon ada juga. Sedap, ranggup dan nyummy...nyummy.... ;)

P/s : Ada sesiapa pernah mencubanya... Jom share ;p

Previous
Next Post »
13 Komentar untuk "Resepi Ngaku"

musim raya cina baru nie baru pest time makan.. mmg best.. xrugi.. tahu tntg cara masak buah nie pun dari blogger yg rajin share..
:)

sengkuang cina pon tak pernah tengok depan mata camne rupa.hahah..kat kedai ada jual tak yang dah siap jd kerepek tu??hehehe

tak pernah mencuba pun...
nampak macam sedap je...

kita dah buat dah minggu lepas..memang best kan...
kita tag awak baca entry ini..
http://sofiyahasya.blogspot.com/2012/02/senarai-pemenang-giveaway-sticker.html

selalu makan...kakak selau buatkan ...ngeh 3x

kak fieda tak pernah rasa lagi..

cik su time raya cina jer ke yg ada..mcm best jer tgk hehe..

cik su wani nk klik nuff tp xkuar apa2 pun...apsal ntah

memang sedap tau.. kalau makan kerek ni hadoilah sebalang tu cpt jer habis amir suka sgt..

Akk br buat hr ni. Best. Tp melekat. Br tau kena terus sagat dlm myk.

Baru tau kena terus sagat dalam myk. Patut la melekat je bila sagat dlm bekas.

Akk br buat hr ni. Best. Tp melekat. Br tau kena terus sagat dlm myk.

Saya.pun nk cuba juga la...nak buat jual..haaaaa...kat malaysia boleh ke tanam sengkuang cina ni...minta pendapat?

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF