Resepi Tempe Sambal Kicap

Memandangkan sorang orang kedah dan sorang orang perak maka ada la perbezaan makanannya.. lain negeri lain 'style'nya kan.

Selalunya beza bihun sup kedah dengan perak ni dari segi warna bihun dan barang-barang sampingan je pon.. tak da la apa bezanya sangat.. beriya je kan.. hehe

Bihun Sup KEDAH  


bihun warna kuning sebab rendam dalam air + serbuk kunyit + celur. baru da selera sikitkan..
Sambal warna merah sebab guna serbuk cili + air + garam reneh atas api sampai pekat.. 
Tauhu atau 'tokua' goreng hingga warna keemasan..




Kalau ada lobak masin lagi sedap...
Bahan-bahan lain biasa la bawang goreng 
daun sup + daun bawang dihiris halus untuk memeriahkan warna..
Kuah biasalah ..tak sup ayam mesti daging... 
bila disatukan dalam mangkuk meriah la warnanya..
jadi HIJAU KUNING kan.. ok tak :-*


Bihun Sup PERAK


Bihun sup versi perak rendam dan celur saja la..
Sambal kicap cili hijau + bawang putih + belacan + kicap + gula + air diblend kemudian masak atas api bagi pekat. jangan lupa perah asam limau sikit lepas reneh atas api...
Sayur sawi + tauge celur
Daun sup + daun bawang potong halus
Bawang goreng
Masa masak kuah sup jangan lupa masukkan dada ayam. bila dah empuk keluarkan dada ayam pastu racik comey-comey yer..ini versi perak untuk suami ciksu la :-*

U uols cam na.. Jom share ...



 
Previous
Next Post »
13 Komentar untuk "Resepi Tempe Sambal Kicap"

wah...macam best je....nak try la kat umah..thxs sharing :)

Aduhai...sedapnya..
Lama da x mkn...

nampak orang makan sedap..tapi tak tahulah nape kita memang tak suka makan tempe...huhu

nk buatlh nanti.. biasa tmpe asyik buat sambal je...

x pernah mkn g2. hmmm cam best :)

sedapnya tempe..semalam akk ada beli..goreng dengan kentang je..org lain semua tk ske..akk ske sejak kawan dgn org jawa dulu..tempe tpt meka lagi best..pure :)

jannah tak ske makan tempe. pahit. tapi mak jannah suka. peberet dia tuh

nmpak sedappp jer.. blh ngetest ni

nampak sedap tapi tak pernah lak makan tempe semata2.hehehe

ciksu..dila edit blog sndiri tp ikut tutor blog ni...http://sayurlemak.blogspot.com/ dan blog ni...http://www.lyssasecret.com/...klu xjd ape yg diorg ajar,dila skodeng sndiri baiki blog tu..huhu

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF