Simpton-simpton Migraine

goggle ;)

Salah satu penyebab migraine adalah kerana fikiran yang berat. Atau dengan kata mudah oleh doktor mengalami stress yang terlampau. Haa stress sangat boleh jadi migraine yer u all. Jangan main-main. 

Saya akui memang sejak dua menjak kebelakangan ini saya terlampau memikirkan tentang kehidupan dan cahayamata. Tak nak fikir tapi dia datang dengan sendirinya. Apa boleh buat, layan je la...akibatnya saya telah diserang ....huhuhu

Selalunya kita akan mengalami gejala gangguan saraf seperati gangguan kepada pandangan seperti titik buta dan melihat motif seperti zig zag sebelum mengalami sakit kepala.

Kadang-kadang kita akan melihat sinar cahaya yang amat terang hingga terasa seperti hampir buta. Ye sama seperti saya. Tak boleh tengok cahya. Terpaksa bergelap. Bila tengok cahya ghasa silau dan sakit.

Kebiasaannya gejala (1) dan (2) berlaku selama 15-20 minit. Kemudian diikuti dengan sakit kepala yang amat sangat. Kita akan mengalami sakit kepala yang teruk dan berdenyut2 di sebelah atau satu bahagian kepala sahaja.

Selepas itu kita akan mengalami muntah atau cirit-birit. Saya hanya mengalami muntah yang teruk dan sakit satu bahagian kepala sahaja.Teruk sangat ;(

Perubahan cuaca juga ada kaitan dengan migraine. 

Doktor ada nasihatkan saya tempoh hari supaya kurangkan pengambilan kopi, coklat dan cheese. Kopi dan cheese bukanlah kegemaran saya tetapi sesungguhnya coklat adalah kegemaran saya. 

Adakah coklat juga salah salah satu penyebabnya ?

Emmmm...ntahlah... Lagipon benda dah nak jadikan ...

p/s : Kurangkan pengambilan kafein yang berlebihan yer u all ;)







Previous
Next Post »
8 Komentar untuk "Simpton-simpton Migraine"

penah gak kena migrain sb terlampau stress dgn keje yg banyak

saya selalu minum kopi dan seangkatan dengannya.sebab tu kot selalu sakit kepala tapi nasib baik tak sampai tahap migrain.

ps : dah sampai pon barang.time kasih banyak.terharunya.1st time dapat dari blogger.

Yerlah dear..
Kita pun dh ada tanda2 nk dpt migrain ni..
Happy weekend!! ;)

lyeen selalu ekna migrain n lyeen mmg ada migrain sbb ktrunan ada sume..:) skait sgt...smpoi nk hantuk je kpala kat dinding..

jangan banyak sangat berfikir....
banyak2 lah berehat...
:)

owh sebab cafein jugak yea..thanks 4 sharing :)

**haah ada wv..tp dah ok kut..siang td je ada problem sket ..small matters :)

Thanks also for very positive comment from eveybody...love u all....;p

kena bykkkan berehat ye sue..

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF