Logo Halal Jakim

Logo Halal
Bermaksud logo yang dikeluarkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim)/ Jabatan Agama Islam Negeri/Majlis Agama Islam Negeri.

Logo original yang diguna pakai oleh jakim...jangan keliru yer tuan-tuan dan puan-puan..

Pemohon yang layak memohon Sijil Pengesahan Halal
  • Pengeluar/ pengilang produk
  • pengedar/ penjual
  • Pengeluar sub kontrak
  • Pembungkusan semual
  • Premis makanan
  • Rumah sembelihan
Logo Halal Malaysia berbentuk:
  1. Bintang berbucu lapan di tengah bulatan
  2. Perkataan Halal dalam tulisan jawi di tengah-tengah bintang
  3. Diikuti tulisan Halal dalam rumi
  4. Bulatan logo tertulis perkataan Malaysia dalam tulisan rumi dan jawi
  5. Dua bintang kecil berbucu lima diletak bagi memisahkan tulisan Halal dalam rumi dan jawi

Logo halal tidak diiktiraf..
Antara contoh logo halal swasta yang menimbulkan keraguan umat Islam...

Pegawai Jakim kini boleh mendakwa..

Pengusaha yang ingkar akta boleh didenda RM10 juta ...

So, macam mana ...fikir-fikirkan ;p
Previous
Next Post »
6 Komentar untuk "Logo Halal Jakim"

sush nak kenal dgn logo ni..cam2 rupe..klu xkenal mmg boleh tertipu

denda 10 juta.. hihihihi x berbaloi klu menipu kan.. baik jgn tipu...

tq bag tau info... akak sihat² jer...

Ini satu hal lagi...kadang2 kita terlepas pandang..huu

Kena keluar arahan pematuhan kat semua yang terlibat dalam proses percetakan baru betul

banyak lambakkan logo halal yg meragukan di pasaran kan? macam mana diorang pantau? kadang2 jannah pon kompius

SKRG NI org sesuka ati je guna logo halal kan..

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF