Bihun sup kedah vs perak

Memandangkan sorang orang kedah dan sorang orang perak maka ada la perbezaan makanannya.. lain negeri lain 'style'nya kan.

Selalunya beza bihun sup kedah dengan perak ni dari segi warna bihun dan barang-barang sampingan je pon.. tak da la apa bezanya sangat.. beriya je kan.. hehe

Bihun Sup KEDAH  


bihun warna kuning sebab rendam dalam air + serbuk kunyit + celur. baru da selera sikitkan..
Sambal warna merah sebab guna serbuk cili + air + garam reneh atas api sampai pekat.. 
Tauhu atau 'tokua' goreng hingga warna keemasan..
Kalau ada lobak masin lagi sedap...
Bahan-bahan lain biasa la bawang goreng 
daun sup + daun bawang dihiris halus untuk memeriahkan warna..
Kuah biasalah ..tak sup ayam mesti daging... 
bila disatukan dalam mangkuk meriah la warnanya..
jadi HIJAU KUNING kan.. ok tak :-*


Bihun Sup PERAK


Bihun sup versi perak rendam dan celur saja la..
Sambal kicap cili hijau + bawang putih + belacan + kicap + gula + air diblend kemudian masak atas api bagi pekat. jangan lupa perah asam limau sikit lepas reneh atas api...
Sayur sawi + tauge celur
Daun sup + daun bawang potong halus
Bawang goreng
Masa masak kuah sup jangan lupa masukkan dada ayam. bila dah empuk keluarkan dada ayam pastu racik comey-comey yer..ini versi perak untuk suami ciksu la :-*

U uols cam na.. Jom share ...



 
Previous
Next Post »
16 Komentar untuk "Bihun sup kedah vs perak"

heheh mna2 dtg ngri bihunnya pun kyra telan je.. hehe

owh...rupenye bihun sup kunin tu kedah munye..huhu :p

wah sedap,ingt ibu time bercouple dl sllu bt perbndingan dgn hubby....skrg dh jd family...kedah vs perak..:)

waaaa tak kisah laaa perak ke kedah ke tapi bihun sup memang favourite saya tauuuuu...

saya suke makan bihun tom yam kuning hahahahaha.. tp sy org selangor acaner tu .. sedap² .. suke²....

menu sarapan hari ni pun bihun sup versi perak org belanja makan² kat opis hihihihihi...

tiba2 mengidam bihun sup lak plak..hehe

bihun sup sedapnyerrrr...dh dekat lunch ni teringin pulak wani tgk hihi....wani org jitra jer kak :))...skang ni pun masih stay situ lagi hihi

mula2 jumpe bihun kuning ni mcm pelik gak..baru tau dorang rendam dlm air serbuk kunyit..

mksdnya kalu sue msk kne buat 2 versi la ek..?

erkk..rasanya bihun trgnu sma mcm perak..jugak kot

tiba2 teringat bihun sup mak buat.. ha, ada satu kedai Kat sg petani yg Ros rasa sangat sedap.. kat masjid yg kat pekan sp tu, sebelah Petronas..

sedapnya bihun sup..makan ujan² nihh perghhh terbalikkkk daaaa..hahahaa

mane mane jeeeeeee boleh. asal kan konyangggg. slurppppp. ;)

Assalamualaikum. Saya asal Perak jugak, tapi bihun sup yg mak saya buat bihunnya warnanya kuning. Hehe baru ada rasa kan

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF