Resepi Sago ISTIMEWA


Hye..selamat berbuka..


hari ni terlebih rajin ..jadi dapat la buat kuih sagu merah-merah ni..hehe =) Senang je buat kuij sagu ni sebab tak guna minyak. just masak pastu kukus je..

Bahan-bahan:

  • sago
  • air secukupnya
  • gula pasir secukupnya
  • pewarna merah 
  • kelapa parut
  • garam
masak dalam kuali sekejap..pastu angkat dan...
care-carenya :
  • Sago rendam hingga kembang dan toskan..
  • Masak air dan gula pasir. Masukkan pewarna merah secukupnya..
  • bila mendidih masukkan sago tadi dan kacau bagi rata. 
  • pastu tuang dalam loyang, kukus
sago sedang mengukuskan dirinya ;)
siap untuk menu berbuka ;)

Kelapa parut amek yang potih-potih je tau, baru comey nanti kuih sagu tu. pastu Gaul dengan garam halus. sebelum tu potong/ cedok sagu yanng dahs siap tadi kemudian golek-golekkan dengan kelapa parut....

tadaaaaaa.. siap... 
simple je...;)

ada setengah tu masak terus je sebab suka gigit biji-biji tu kan..tapi Ciksu ikut cara mak. mak kukus. nanti lembut je bila makan. kuih sagu ni salah satu my pebret (",) 


Previous
Next Post »
13 Komentar untuk "Resepi Sago ISTIMEWA"

wah sedapnya... selalu makan je tak sangka semudah ni resepi dia yer..hehe

Dik ni fav abang Akak tau ayah Alif Bom Bom hehhee.. sedapnya.... akak selalu beli je..:)

salam Sue..sedapnya,selera nk mkn ngan kaler merah sago tu.

rasanya ada stok sago lam almari...nanti2 la blh masak camni.

qalief suka sagu ciksu tp dia xmau letak kelapa parut la hihihi

ramadhan ni tak merasa lagi sago.nama pon tak tau.tau makan je.hahaha

saya pun pernah gak buat kuih ni dear..mmg lemak2 manis..sedap..

petang besok nak buat la..hikhik..

salam.. terima kasih sudi follow blog ya ..salam kenal .. oo ambik dr blog kak sha ya.. hihi...:)) kuih ni memang senang tapi x pernah nak wat sendiri adeh...

M ska gak ngan kuih sagu ni...tapi yg tak tahan Ada yang panggil kuih ni teloq katak.. Adoi la...geli geleman M dengaq..

suke jugak makan kuih masa buka .. tp maleh nak buat.. kat baazar pulak jual x sedap huhuhuhuhu... kalau lah umah cik sue dkt .. akak hulur pinggan jer..;p

Kita baru belajar buat kuih ni...
Sedap

suke jugak kueh ni. lame tak mkn. ;)

udah lama tak buat sagu...merah betul sagu qasih hihihi

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF