Berminat dengan SUKUN.. jom tengok KELEBIHANNYA

Salam readers,

Tahu buah SUKUN kan.. sedap.. lemak-lemak gitu.. betol tak?














Ini pokoknya.. google je.. time kasih..


















Ini buahnya.. bolat aje kan.. mmm, kalau lah dapat tahulah nak dikerjakannya nanti..













Yang ini sukun suku masak. enak dibuat kerepek sukun atau cucuq sukun.. goreng garing-garing.. dapppppnya.. 


Ini dah masak.. boleh buat gorengan juga.. buat cekodok sukun pon sedap juga.. '',
Antara KELEBIHANNYA ialah:
  • Bukan setakat boleh dimakan sahaja sebab sukun ada kandungan karbohidrat yang cukup tinggi hingga mencapi 28.2 gram dalam 100 gram berat basah.. sukun juga sumber alternatif pengganti beras.. haaa, jangan tak tau noh.
  • Daun sukun yang tua warna kuning tu boleh dibuat rebusan untuk minuman pengidap darah tinggi dan kencing manis.. sebab daun sukun mengandungi phenol quercetin dan champarol..
  • Getah sukun pon boleh guna tau untuk buat gam kayu bagi pembuatan perahu atau tong kayu.




Previous
Next Post »
12 Komentar untuk "Berminat dengan SUKUN.. jom tengok KELEBIHANNYA"

dah lama tak makan kerepek sukun..sedap.lemak-lemak masin.=)

sukun mmg sedap....click iklan2 kamu

Teringat seorg kawan ngidam sukun tp x dpt sampai bersalin...

Tak pernah lagi makan buah nih..sedap ke?

assalamualaikum qaseh...sedapnya sukun goreng tu...:)

dah susah nak cari sukun sekarang ni ...

nice sharing tak tau pulak sukun adalah kategori kabohidrat..hehehee

sukun ada kelebihan ada kekurangan..betul kan cik su hehe

Kat umah mentua M ada la pokok sukun ni...mmg sedap kalau digoreng buat cucoq..

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF