Kepah Bersos Cili

 

Malam-malam ceng gini saja la nak share resepi KEPAH BERSOS CILI dengan uols.. nak tak.. hihi.. 

Uols dah dinner kewww.. saya baru je sudah.. alhamdulillah (sendawa la pulak.. kih.. kih)

Petang tadi dah citer pasai asal usul si kepah ni kan.. dah baca belom.. kalau belom klik sini..

Isi dia memang sedap.. beli dekat Care4.. sekilo RM6.6o.. memang layan la laki binik ni makan tak sat.. sebab dua-dua memang minat makanan yang bercengkerang ni.. ;)


Sedap kew.. nak comfirm uols try beli kepah.. pastu try masak macam ni.. pastu  uols komplen la sendiri.. hihi


Bahan-bahan
  • Kepah -dibersihkan
  • 2 batang serai -ketuk
  • Halia -tumbuk
  • Cili kisar
  • Cili padi -ketuk
  • Bawang putih -cincang
  • Daun limau purut -hiris
  • Sos cili
  • Sos tiram
  • Sos tomato
  • Air secukupnya
  • Daun sup -hiris
  • Gula dan garam sesedap rasa
Cara-caranya
  1. Tumis serai, bawang putih dan halia sampai kuning.
  2. Masukkan cili kisar dan cili padi.. tumis lagi.
  3. Satukan sos tiram, sos cili, sos tomato dan sedikit air dan masukkan dalam periuk.. didihkan.. 
  4. Kemudian masukkan kepah dan daun limau purut..perasakan dengan garam dan gula jika perlu..
  5. Taburkan dengan daun sup..
  6. Siap.

Pppsssttt: Kepah Masak Lomak Cili Api pon sodapppp kan.. ;)

Previous
Next Post »
17 Komentar untuk "Kepah Bersos Cili"

tgok pun dah terliur...kene try ni..hehe

uishhh..sedapnyer..febret ni..tp ssh nk cari kepah ni..biasa mkn lala je la..

kepah?? nampak macam sedap je tu!! hehehe

kepah.....fvret huby saya ni tapi.....sejak acid uric tinggi, doktor tak kasi mkn seafood.....kesianlah pulak!!!!!

Sedapnyer Kepah masak Cili, MJ memang suka ;)

Kepah banyak kat kampung asben, sampai puas dapat makan ;)

dh lama tak makan kepah.tak pernah beli.aruah mak sy dulu selalu buat kepah msk air.sedap...sbb kepah nie manis kan..

KALAU DAH MASAK GAYA GINI KAN.. SOH MAKAN MEMANG SEDAPP JER HIHIHIHI....

Cam best gak resepi ni..mesi sedap kan...tapi susah nak dapat kepah ni..

alamak! sedapnya, aritu cari kepah tak jumpe...teringin nak makan...

baru buat last week...suka sgt..buat tom yam kepah pun sodap..

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF