ALERGIC ke cam ni ..

Sesungguhnya saya memang tak tahu kenapa jadi macam ni. Dah puas pikir dah. Memang tak salah makan atau cakap benda-benda yang tak elok. 

Dah pergi tengok pokok dekat tempat juai burger hari tu, pokoknya tak rendang sangat hanya sebatang pokok ceri yang baru meningkat naik.  So, tak mungkin seperti apa yang saya pikirkan sebelom ini.

Paling tak tahan minggu lepas sebab naik bijik-bijik dekat kepala. Kiri, kanan, depan, belakang naik. Pastu gatai. Dan tengah-tengah malam comfirm jaga sebab teramat gatai. 

Nak jawab pertanyaan,

izan mama mia said...
camana tu..gatal tak bekas kena tuu
Tahap merenyam la kak. Garu sampai rambut kusut masai la.. 

Ghasa-ghasanya dah lebey sebulan penyakit misteri ni terjadi dekat saya.


Haaa.. uols nampak tak. So, boleh bayangkan tak macam mana tahap kegatalannya itu. Mula-mula naik dagu sebelah kiri. Bila dah surut naik sebelah kanan pula. 

Itu tempat yang nampak la.. kat kipala tak dapat nak tunjuk benjoi-benjoi tu sebab ciksu pon tak nampak hanya boleh pegang-pegang aje. Benjoi-benjoi ni menjelma ikut hari juga.

Pak hubby-B ada minta tolong member dia tengokkan. Sebab dia ustaz tapi duduk jauh. Klate.

Dia ada tanya saya ada cakap bukan-bukan tak, ada mimpi nyusu bayi ke atau mimpi pelik-pelik. Contohnya mimpi mayat ke atau apa-apa yang pelik melainkan yang pelik-pelik belaka.. "Saya cakap tak la"..

Ustaz suruh baca Surah Al-Baqarah sampai habis. Kebetulan sebelom ni cik abe ada amek minyak KASTURI HITAM yang telah siap di bacakan ayat-ayat suci. Dia suruh saya sapu pada kening, belakang telinga, kuku kaki tangan sebelom tido. 

Keputusannya tetap sama dan bijik-bijik tu tetak galak menonjolkan diri-diri mereka..

 

Dan paling teruk malam tadi. Naik dekat belakang badan sebijik macam peta semenanjung malaysia. Merah menyala dan gatai. Tak boleh nak lelap  mata. Sampai bangun koi 3 pagi mandi air suam kuku, kemdian siap sapu minyak panas :(


Sambung tido(tido-tido ayam je sebab still ghasa merenyam). 

Dengaq azan subuh terus terjaga. Tetiba sambung gatai balik. Aduu.. duu..  ingat dah lega. Tapi makin merebak. Lengan kanan, leher, kedua belah kaki kiri kanan dan sekeliling perut. Siyes saya teramat kusut kipala otak dok memikior ;(

Sebab tak tahan sangat. Dalam jam 10pagi tadi terus pi klinik.  Doctor just cakap ALERGIC. Memang dah agak dah itu jawapannya. It`s ok. 

Dapat ubat makan dan sapu. Nak try tengok apa akan terjadi lagi selepas ini. Doc tak mau inject sebab ubat ni memang power dah dia kata. Ok, baik.

Dua jenis obat makan. Makan due kali sehari.

Ni obat sapu. Sapu tige kali sehari. Mudah-mudahan ada keajaiban. InsyaAllah..

 Mungkin ujian dari Allah. Saya REDHA.

pppsssttt: alhamdulillah kekasih hati saya dah baik ;)


Previous
Next Post »
35 Komentar untuk "ALERGIC ke cam ni .."

misteri ni cik su..kna apa la kn..moga ciksu cpt sembuh ya.

Adehhh kenapa ye...
Sampai bengkak macam tu..

Mudah-mudahan cepat surut dan baik ye cik Su.

Mv pernah ni mcm ni...tp lepas pergi berubat ok..tp masa 2 kecik lagi

Saya kalau alergic jadi camtu la.. kadang-kadang sampai bengkak2 muka.. Biasanya doctor bagi ubat makan jer.. so cepat surut..

ish dasyat nmpk..besar betol..kalo dah gatal mmg x tahan la kan..insyaAllah baik tu nnti..

kalegate!ini org tua tua dulu ckp ni..

loo..klu tengok dari gaya bengkak tu mmang mcm alergic jer tp napa merebak banyak tempat pulak..mcm pelik sikit..tp dah jumpa doc okey la tu nanti..moga kak su cepat sembuh..

alahai kesiannya..moga cpt sembuh ok

seriau nengok...mintak jauh dari benda x elok ye..

cepat sembuh hyaa, kaka saya pun pernha alergic gatal begina sampai satu badan tau, tapi dia mals jumpa doktor, tu yang dia guna ubat gamat je, sekrang dah ok,.

salam sis
TA pun bru nampak 1st time.
Alhamdulillah sis tabah jua..

Moga pulih sepenuhnya doa dari tirana aduka.amin

siannya...kenapa ye jd camtu?
semoga cepat sembuh la ye...

mesti tak tahan betul la kalau gatal sangat..harap cepat sembuh yer..

pelik juga ye...mudah2an cepat sembuh dan serasi dengan ubat dan cara perubatan islam tu...

macam kena gegata aje tu...mudah2an awak cepat sembuh ye...

ok..xtau la sy btol ke x...tp sy rse mcm 'kalketer' (xtau ejaan dier..tp cmtu la sebutan..bukan kalkulator tau..hihi)...sbb dlu mse zmn gila2 remaja, sy pnah kne, pasal men senja2 ari..ni kire mcm kes 'tertegur' la...ader kaitan dgn makhluk halus..da kte halus, mne kite nmpk dier kan...jd, mse tu ayah bwk gi berubat kt bekas jiran dlu.....Alhamdulilah..lpas tu da ok...klu x, tiap2 mghrib, dier akan naik gatal2, bintat2 mcm ni la...pling xthn klu kt muke..serius malu mau kuar umh...wlu stakat halaman umh..hihi...mgkin ley cube berubat pd uztaz @ org yg pndi bab cmni...asl jgn jumpe bomoh penipu..kang tmbh gatai..hihi

adeh...kesiannya....saya doakan agar segera sembuh ye...amin...

kalau gatal...memang tak tahan...nak garu jer...pastu tinggal parutkan..

besar juga tu... moga cepat sembuh ya... take care...

Dasatnya Cik Sue..sampai camtu jadinya..org kata tu sopan garam..mandi ayaq laut ok la..entah la M tak tau sangat nak buat camna..

lepas makan ubat dah baik tak?

nmpk teruk gak tu ea.. salam aidiladha ya sis..

cik su dh baik belum...moga cpt sembuh k..sian cik su

nanti bg alamat cik su kt komen wani k

kaka saya pun pernah kena ni , tapi dia malas nak ke hospital, jadi dia gunakan minyak gamat dan tah apa pulak nama minyak tu, tapi lama lama baik jugak.

wah..takut plok tengaok kesan alahan tu..
alahan betol2 ke?

sy dulu pun bgkak camni gak.. biasanya.. besar2 camnilah gak... doc pun kata alergic gak.. tp bila dah kawen n prgnant n bersalin terus ilang...

sy sndiri xpasti nape jd camtu sblm ni,..

berpindah radah gatalnya yer.. baik satu.. tumbuh satu... amalkan mandi air garam jerlah cik su.. pikir positif kuman agaknya.. persekitaran sekarangkan.. tak berapa sihat mudah tercemar...

moga cepat sembuh
kalau alahan, cuba ciksu siasat ape trigger factor dia

Kesiannya. Smoga cepat sembuh.

as salam sue

ni mmg kena ulat, kawan akk penah kena dulu mmg seksa..cucuk kat montot baru baik..

uih..teruk tuu...ciksu...tak sangka jadi besaq2 gitu,..selalunya,..cepat jer hilang kalau gosok dengan air garam atau ngan rambut ker jala ker....cian ciksu

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF