Jom Baca: 6 KEBAIKAN MANDI SEBELUM SUBUH


Nak share sesuatu dengan uols.. kata sharing is caring kan :) 

6 KEBAIKAN MANDI SEBELUM SUBUH

 
Menurut kajian sains, kandungan gas ozon pada waktu pagi lebih tinggi dari waktu lain. oleh itu, gas ozon ini juga amat penting untuk tubuh badan anda..

jika anda mandi sebelum waktu subuh, ia bukan sahaja membersihkan malah memberikan kesegaran dan manfaat untuk tubuh badan anda.. 


Antara manfaatnya ialah :

1. kulit lebih lembut dan halus


pada waktu pagi selalunya anda akan memasang "water heater" untuk mendapatkan air yang hangat dan menghilang

kan kesejukan. selepas ini, jika anda memiliki lingkaran hitam di bawah mata, mandi menggunakan air sejuk dapat mengurangkan kegelapan pada bawah mata. begitu juga dengan kuku, ia akan menjadi lebih sihat, kuat dan tidak mudah retak. kulit pula menjadi lebih lembut dan halus.

2. melancarkan peredaran darah


jika peredaran darah anda lancar maka tubuh badan anda akan menjadi lebih sihat dan bertenaga. malah anda juga boleh melakukan aktiviti seharian tanpa rasa letih.

3. meningkatkan kesuburan


kesihatan tubuh badan manusia akan mendapat reaksi yang positif apabila anda mandi pada waktu pagi. ia dapat meningkatkan hormon testosteron pada lelaki dan hormon estrogen untuk wanita.

4. mengurangkan risiko darah tinggi


untuk anda yang memiliki penyakit darah tinggi, mungkin ini merupakan salah satu cara untuk anda mengurangkan penyakit anda. Insya ALLAH, dengan izin ALLAH, jika ia diamalkan selalu, penyakit anda akan pulih.

5. mengurangkan tekanan serta tenang


air yang sejuk akan melancarkan kembali peredaran darah setelah lama berbaring. buat anda yang mengalami depresi, inilah cara yang terbaik utk anda menghilangkannya. oleh itu, ubahlah tabiat kpd mandi pagi sebelum subuh.

6. meningkatkan sel darah putih


mandi dengan air sejuk, ia akan meningkatkan sel darah putih di dalam tubuh badan. apabila sel darah putih banyak, maka daya tahan penyakit dan tubuh badan boleh melawan virus. oleh itu, anda tidak mudah untuk dijangkiti dengan sebarang penyakit.


 Pppsssttt: sedap juga berendam ni.. jom ;)


Previous
Next Post »
41 Komentar untuk "Jom Baca: 6 KEBAIKAN MANDI SEBELUM SUBUH"

tapi ramai yg takut nak mandi pagi.sejuk katanya. siap pasang water heater lagi kat rumah supaya senang nak mandi air panas.=p

wah bagus enrty...sya mmg suka mandi subuh2 ni...hehehe...cubit2 hb & nuffnang

owh gitu....slalu klu ari keje mmg mndi sblom subuh..tp klu weekend, mmg lmbt la..hihi

Thanks for sharing. Selalu mandi selepas subuh...hehehe...

Thanks for sharing. Selalu mandi selepas subuh...hehehe...

emm...hari kerja boleh la mandi sblm subuh...tp klo hari cuti liat sket...
nampak gaya nya kene wat hari2 la
byk kebaikannya

berendam kat mane tu...

mmg elok diamalkan tp jrg buat.. sebab azan jer baru bgn kikikikiki....

yg mandi air sejuk tu mmg betul..sebab darah putih tu mencegah kita dari demam..tapi kalau terlebih dia puntak elok..so so je :)

banyak kebaikkannya tp hu hu hu sejuk tu yg tak tahan

Sejukkkk nak mandi sebelum subuh. Tapi itu yang sepatutnya kan? Banyak kebaikannya seperti yg ciksu senaraikan tu.

pssttt~~ dah lama folo n link awk :D

thanx Rania for the good entry :)

kalau berendam dengan bunga2 camtu mmg sangat bestkan...

tapikan kalau hujan mmg liat nak bangun pagi

Wah bagusnya mandi pepagi ni..nice sharing..

ehem2..kene mandi awal la ciksu...

info yg bagus ni Cik Sue terutamanya yg no 3 tu :)hihihi

nak bangun sebelum subuh pun liat nikan lak nak mandi. hihi.. sejuuuukk. ;)

dapat berendam macam ni..best nyer lah...

singgah click..

jarang sangat mandi sebelum subuh...kadang2 bantai pukul 11/ 12 tengah hari..tp bese mandi kul 8-9 ..hehe

mmg btul nie, kak.
that's why la org dulu2 suka mandi sebelum subuh. :)

As salam qaseh
terima kasih sudi jengok blog picisan saya

gud info

erm berkenaan berhenti kerja tu, saya dah fikir masak2, saya mau lebihkan masa dgn anak2
tp buat masa ini sy just mau amek cuti tanpa gaji dulu selama setahun lepas bersalin nanti
jika sudah ada jalan penyelesaian untuk setel hutang rumah insyaAllah saya proceed berentilah
rezki dimana-mana ada-insyaAllah kalaupun tidak di gomen mungkin ada cabang lain
yang penting jgn berhenti berharap doa.usaha dan tawakal
insyaAllah

ooo..elok juga mandi sebelum subuh nie kan..nanti cik mai nak amalkan...salam kenal....

bagus..tp jarang juga buat..tk tahan sejuk..hehehehe

Assalamualaikum QasehnyaRania,

Info yang sangat baik nih,terima kasih ya kongsi...Kak Ros suka yang dok berendam dengan kelopak bunga tu he.he...

banyak kebaikan tapi tak ramai yg nak buat... termasuklah saya... jarang2 mandi sebelum subuh... hm...

salam..
Dh biasa dari kecik bgun awal mandi...kalau x mandi bdan rasa x selesa

salam Su..klu kat kg...mmg xtahan mandi pagi2,airnya sejokkkkkkkk!(^_^)

byknye kelebihan dia...tak tau pun sebelum ni kikiki...

jap lagi nak mandi. hehehe...

baru tahu...

mndi pagi dengan air sejuk jgn air panas, mandi ptg dengan air panas....

byk kebaikan dia.. tp tu la, sy ni plak g mandi slps subuh... huhuu

adui.....gigil tahap gaban wpun ada hiter....melainkan terpaksa.....hehehe

adui.....gigil tahap gaban wpun ada hiter....melainkan terpaksa.....hehehe

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF