Jom Masak: Gulai Nangka Ikan Talang Masin

Selalunya kan kalau ada kenduri kendara dekat kampung saya.. menu utamanya comfirm Gulai Nangka campur Ikan Talang.. 

Sebab senang dapat.. pi jer cari dekat pekan nat.. adalah nanti.. pendek kata femes la gulai ikan talang ni.. tempat uols maybe panggil lain kot..

Dah dapat ikan talang kena pula cari nangka muda.. nangka muda pon senang juga nak dapat.. dah nama pon dok kampung kan.. bila campuq sekali baru serasi bersama gitewww.. sedap.. simple.. ;)


Kali ni saja nak la tepek kat entri ni.. sebab baru buat.. selain dari buat gulai boleh jugak buat Masak Lemak Ikan Bilis campur Nangka..


Bahan-bahan: 

Ikan talang masin -rendam dalam air panas untuk hilangkan masinnya
Buah nangka muda -siap dicuci(terpulang nak rebus dulu atau masak sekali rempah)
Bawang putih dan bawang ros -racik halus
Bawang putih dan bawang besar -hiris, kisar
Daun kari
Cili kisar -agak2 la nak bagi rasa pedas2 sikit
Santan cair dan pekat
Serbuk kari ikan- bancuh dengan sedikit air
Asam keping secukupnya




1- Tumis daun kari dan bawang racik hingga kuning..


2- Masukkan bahan kisar.. bila dah naik bau, masukkan cili kisar.. kemdian rempah yang siap dibancuh.. biar hingga pecah minyak..


3- Bila dah betoi-betoi pecah minyak.. masukkan santan cair(santan cair ni amek hasil dari perahan santan yang ke-2).. bila mendidih, masukkan nangka.. biar nangka lembut..


4- Bila dah lembut masukkan ikan talang.. pastu masukkan santan pekat dan asam keping.. didihkan.. 

5- Rasa.. bila dah sesedap rasa.. tutup api.. 

Ape? uols tak tahu camna nak hilangkan getah nangka.. meh baca sini

Saya suka guna minyak masak je.. sapu dekat mata pisau dan tangan yang bergetah tu.. pastu sabun.. bersih juga.. hehe

Lagi satu masa siangkan nangka tu pastikan buat dibawah air paip yang mengalir.. tak da la getah tu melekat banyak sangat nanti.. nak lagi senang pakai plestik.. hihi

Nak tau pasai SI BUAH NANGKA klik sini

Pppsssttt: nangka ni pon angin juga.. so, makan biar berpada-pada yer ;)



Previous
Next Post »
19 Komentar untuk "Jom Masak: Gulai Nangka Ikan Talang Masin"

sedapnya . .kecur tgk gmbr tue . .

Sedap ni makan pulak dengan nasi panas2....like2.

kak amik je la en3 pape kt iman 2..ilmu 2 kan bukan hak iman sorg tpi hak kite semua.k=jgn malu2 tau

gulai ikan talang mmg suka sy makan..tp selalunya ada nanas dalamnya...takpa nt cuba rasa gulai nangka plk bila balik SgPetani.

ohh mcm masak kari je

tak penah cube ni hee

Wah....dah jadi dah gulai nangka...amboiiiii....sedap nyer nampak...taip komen ni sambil dok telan air liur....;)

sedapnye ciksu...lama tak makan gulai nangka...

pekat likat..ni kalau ade kak mau bertambah :)

sedap jugak makan gulai nangka sekali sekali...

sy klu nangka masak memang xlalu...

a'aa sy pun biasa guna minyak gak...

a'aa sy pun biasa guna minyak gak...

huwaaaa...dah lama tak makan gulai nangka~

walau tak boleh makan nangka sbb angin..tapi saya suka sangat makan gulai nagka ni..

bab nak bersihkan nagka tu lah yg lemau sebenarnya kikikiki... ade getahkan..

Selalu mak ROs masak ikan talang campur ngan nenas :) sedapnya...

sodapnyer..kak fieda tak pernah mkn..

kalau yg kaler kuning pernah la..

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF