Jom Masak: Sambal Tumis Udang Petai



Sebelom bercerita panjang saya nak amik kesempatan ni nak ucapkan "Selamat Hari Warga Emas"  hari ni buat seluruh warga emas di Malaysia..

Sebok dok berblogwalking hari tu, terpandang sambai petai Mj dan gadis Ayu.. sambil baca entri, sambil telan ayaq liuq(gullppp...) sebab sambai udang petai ni memang sedap la.. tambah-tambah makan dengan nasi panas-panas... hew.. hew

Walaweh, boleh habis nasik kat dalam `rice cooker` tu kalau boleh mengadap sambai udang ni kan.. sedar-sedar nasik dah habis.. acaner.. hi3


Jom masak sambai petai versi saya plak.. ;)


Bahan-bahan 

Petai
Udang XXL (besar baru sedap..hihi)
Bawang putih dan bawang ros (hiris)
Bawang putih dan bawang besar *
Cabai kering (rebus) *
Belacan *
Air asam jawa secukupnya
Pati santan secukupnya
Garam dan gula sesedap rasa

*kisar dengan sedikit air


Cara-caranya:

1- Udang lumur dengan garam kunyit, goreng hingga kekuningan.. angkat dan toskan.


2- Tumis bawang yang dihiris sampai naik bau.

3- Masukkan bahan kisar.. masak sampai pecah minyak..

4- Masukkan air asam jawa.. biar mendidih.

5- Masukkan pati santan, petai dan udang.. 

6- Perasakan dengan garam gula sesedap rasa..


Udang yang siap digoreng.. ;)  udang ni terpulanglah dekat uols sama ada nak buang kulit atau tak.. tapi kan saya nak pesan la..

Kalau uols beli udang yang besar-besar gedabak macam udang galah ke, udang harimau ke dan yang sewaktu dengannya (yang besar sahaja, udang kecik-kecik susah nak ada la) sila pastikan yang uols akan belah belakang udang tu.. sebab ada pasir tau.. tak caya cuba uols buat.. pastu kat atas kipala udang pon ada juga..

So makesure kalau uols selalu makan udang kat kedai perhatikan dulu sebelom menjamahnya.. hehe


Petai yang gimuk-gimuk.. ada setengah orang tak suka buang kulit just `kikis` sikit-sikit je.. ade yang boh sebijik-sebijik macam tu... ada yang potong kecik-kecik.. so up to uols lah guano pong.. janji jadi sambai petai.. muaaahaahaaaa..


Sedap juga kalau bakaq atau buat jeruk.. mmm.. dah kecur ayaq liur.. tetiba teringat makayah kat kampung yang suka makan petai bakaq.. kih.. kih  =)

Pppsssttt : sekali sekala masak udang sambai peria pon ok juga .. sedappppp  ;)

Previous
Next Post »
18 Komentar untuk "Jom Masak: Sambal Tumis Udang Petai"

waw.. seap..sedap nya sambal udang petai.. betul tu bole tk sedar bambah nasi dibuatnya kalo pekena sambal petai ni. hihii

msak udang sambal petai ni sgt sedap... suka :-)

msak udang sambal petai ni sgt sedap... suka :-)

Perghhhh...mantop. Kecur liur.

lama tak makan... sedap, yati suke gak..tp hubby kureng sket...klu msk makn sorg2 lah...

wah nampak sedap sambal udang petai cik su hehe

Sambal udang mmg feberet M ni.. Tapi M tak suka petai...

saya mmg suka sambal petai ni tapi lamaaaaaa dah tak makan sebab takut bau busuk, so memendam rasa jer lar

waaaaa...ni feveret Ros ni.. udang...

tp, kalau ROs masak sambal udang petai, Ros tak goreng dulu udang tu.. dan petai pulak Ros tak kopek kulitnya.. Ros kikis je kulir petai tu, then buang kiri kanan dia.. pastu terus potong :)

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF