Jom Masak: Soto Ayam ;D


Comfirm uols tengah layan drama BEDAH TONG GAS kannnn. Hehe

 

Betol tak tekaan saya ;D
Samalah kita. Layan. Gelak terbahak-bahak. Ada jew dorang ni kannn. Kih.. kih..


Mai dekat-dekat, nak habaq, kebetulan pulak citer BEDAH TONG GAS malam ni kena dengan cerita saya tengah hari tadi..

Al-kisahnya bermula bila dok tengah menumis.. tetibe gas tuan hamba habis la pulok..

 


Alahai.. acaner. Nak tak nak kene la masak guna `rice cooker`.. kalau tak boleh call BEDAH anto se-tong pagi tadi.. muahahaaa.. 
 


Hari nie dari makan tengah hari, minum petang melarat hingga ke makan malam kami laki binik dok mengadap SOTO AYAM je.. hehe

 

Sambil-sambil layan BEDAH TONG GAS, nak juga tepek resepi kat entri malam nie. Boleh ;D

Bahan A

Bawang besar -kisar
Bawang putih -kisar
Halia -kisar
Serai -serai
Lengkuas -serai
Rempah sup soto –bancuh dengan sedikit air
Bebola daging -beli yang dah siap
Buah pelaga -secukupnya
Bunga lawang -secukupnya

1) tumis buah pelaga dan bunga lawang.. kemdian masukkan bawang putih hingga garing

2) masukkan bahan kisar yang lain.. tumis sampai naik bau..

3) masukkan rempah soto.. biarkan sehingga pecah minyak

4) masukkan bebola daging.. air secukupnya

5) biarkan hingga mendidih…

6) Perasakan dengan garam sesedap rasa

Bahan B
Nasi impit –rebus
Dada ayam –goreng, racik halus
Kacang tanah –goreng
Daun sup -hiris
Tauge
Bihun –celur
Bawang goreng

Sambal Cili Kicap
Cili hijau –hiris
Bawang putih -hiris
Kicap
Belacan
Air
Gula
Garam
Limau kasturi

1)      Satukan bahan hiris, belacan, kicap dan air. Kisar.

2)      Renehkan atas api kecil. 

3)      Perasakan dengan gula dan garam.

4)      Bila agak pekat, tutup api

5)      Perasakan dengan limau kasturi.

 
 
pppsssttt: seumpama.. rama-rama ;D 


Previous
Next Post »
36 Komentar untuk "Jom Masak: Soto Ayam ;D"

pehh, sedapnyer..lama x mkn soto..

QR, kalau letak bebola daging dah nama bakso.. orang johor makan soto dengan begedil daging:))

yayyy.. boleh try. faveret ni soto ayam. tq cik su share resepi. :)

sedapnya soto ayam...dh lama tak makan soto...

sedapnya.. saya sk mkn soto :-)

*done sunsilk n hb

sedapnya.. saya sk mkn soto :-)

*done sunsilk n hb

tu dia...sedapnya...bru tgk gmbr...rasa mst lg sdap..

Husna suka soto ayam...tp x suka letak tauge...hehe

tu dia sedap..haah,lyn cite ni smlm..huhu.

hihi blh plak gas abis kan ;-)..
sdpnya dh ngidam dh ni..huhu

alololo...ni yg buat perut tiba2 lapar pepagi nih. sedap plak tgk byk ayam camtu~

salam
Rasanya pelawaan untk mjadi penlis jemptn nak nak terima.
Tapi bgaimana? Dan sya mash bru lg dlm blog ni..byak kekurangannya..minta tjuk akar.thanks

sedap ni, sesekali KA buat juga untuk anak2!

kelakar tgk citer bedah tong gas tuu...


suka soto ayam tapi tak pandai nak buat...

wah..layan juga bedah tong gas mlm td..soto tu wat org kecur liur nih..nak skit..

alamak terlepas nak tgk citer tu..

yumm..sedapnyer..
nnti nak cuba buat..x pnh lagi buat soto ayam ni

tengok jugak sambil wat keje...

lawak betol lah...

Sedapnyaaa...
Salah 1 peberet MJ ni Soto Ayam :D

lame x masak soto.. cdg nak buat raya haji nanti.. cdg jerlah.. kikikikiki

Gas dah habis nanti jangan beli gas dgn Cik Ta ye. Nanti rugi. Gas cikta tak cukup isipadu. hihi.

mmg pecah perut layan minah tong gas ni..wah sedapnye soto tu..sy klu soto mest ada sambal kicap. br power kan..:)

wahh siyes terus terlior tengok soto ni..raya haji nt buat ni mau org serbu
:)

wahh siyes terus terlior tengok soto ni..raya haji nt buat ni mau org serbu
:)

sedap!,sue suka mkn...dh lama plan nk buat tp terbuat2 lagik ;)

Alahai tengah masak-msak kalau gas habis, memang rasa nak marah...kan..

feveret kak fieda ni tau sue...hadiah kak fieda dh pos..dh sampai bgtau ye..

tong gas adalah benda yang penting..hehehe

Adehhh, terjah sini tengok Soto terus rasa macam nak makan jugak :)

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF