Jom Masak: Tempoyak Udang Galah

Uols dah `dinner` kew.. kalau belom, jom masak Tempoyak Udang Galah, nak tak..?


Bahan-bahan yang diperlukan: 


Udang galah

Tempoyak
Kunyit hidup -hiris
Bawang besar -hiris
Cili padi -hiris (ikut kepedasan masing2)
Daun kunyit -simpul
Serai -ketuk
Garam dan gula 
Air secukupnya

Caranya: 

1) Barang-barang hiris disatukan.. kisar dengan tempoyak dan sedikit air..
2) Renehkan atas api bersama udang, serai dan daun kunyit.. didihkan..
3) Perasakan dengan garam dan gula ;)

Siap...

Tempoyak Udang Galah memang the best.. boleh ghasa kemanisan tempoyak dengan  udang yang disatukan.. ianya menjadi satu masakan yang menyelerakan tekak saya dan pak ajis.. hew.. hew..

udang masak lah apa pon tetap saya makan sebab memang hantu udang. dulu2 masa kecik2 alah dengan udang. asai makan sikit je terus tergaru2. tapi.. sekarang alhamdulillah, dah tak ada alah dengan udang lagi. hikhiks. 


Pppsssttt: selalu orang dok makan Tempoyak Ikan Patin kan tapi saya  tak makan ikan patin.. eeeee, tekak tak leh trima la.. acaner ;)

Previous
Next Post »
32 Komentar untuk "Jom Masak: Tempoyak Udang Galah "

mcm sedap jer...tapi sy tak pernah makan tompoyak..

1st time dengar udang masak tempoyok..
biasa ikan je..
udang memang terbaikkkk

udang galah mahalkan...uihhh sedapnyee...lama tak makan...last makan zaman anak dara dulu,,,lamanyaaa..

nampak sodap. nasib baik dah kenyang. hihi..

udang baru jer habis td..cmni kena beli lagi la..xsabar nk wat gk nih..

mesti sodap ni..tak pernah pun mkn..

sue..nanti kasi adress kat email kak fieda ye...sbb sue dh tersenarai dlm top 5 commenter kt blog kak fieda..

fieda.rafli@yahoo.com

suka mkn udang galah tu jer....

tempoyak...ermmmm....hehe

udang galah.. wow! tak cukop satu nih! hihi

wah sedapnya udang galah...lama tak makan...

ciksu..kan da terliur nih..x pernah wat lagi udang masak tempoyak..

Udang ni buat masak apa sekalipun tetap nampak sedap dan menyelerakan kan :)


p/s: Dear, nanti bg details ye kat email MJ
normj1001@hotmail.com

Aduhh..ni yang terliur ni sebab ada udang :)

Cik Sue, a'a.. Ros duduk area sana nanti.. kat blakang majidee tu je.. kat setanggi.. Cik Sue tahu ke area tu?...

aloloo udang nmpk bestt.. tp sy xmkn tempoyak la.:(

Sedap ek masak udang galah macam ni? Saya tak pernah try lagi. Tapi saya suka tempoyak, so mesti saya suka ni.

nampak kepala jer.. berenanng² udang tu kikikikiki ...

sedapnya udang galah..kalo masak seniri baru puas makan

husband husna suka sgt dgn masak tempoyak..kadang2 buat tempoyak ikan bilis, kadang2 tempoyak udang..tempoyak ni mmg sedap kan... :)

mcm nk try juga nanti.. ada je tempouak tu dalam peti :)

Udang galah tu mmg menggoda la...Sedapnya...tapi M tak makan tempoyak..hu hu..kalau buat masak lemak cili api pun terangkat gak kan.

tak pernah beli..tak pernah buat pun tempoyak ni

uish... sedapnya nampak... udang tempoyak tu... terliur...!

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF