Jom Masak: Nasi Lemak.. My peberet

hye =) rasanya dah lama saya tak selit menu resepi dalam entri, kan !!! hihi. Kalau tak da menu tu maknanya tak berasap la dapuq kecik saya tue ;D Harap maklum >-<

Selalunya kalau teringin sangat nak makan nasi lemak beli je kat pasar malam. Ala.. yang sebungkus singgit tue. Jimat, senang.. hehe. nak masak sepiuk macam tak padan pula sebab dua orang je. Tambah-tambah my encik somi kureng sikit bab-bab makanan yang berasaskan santan ni. So, lebey memadai beli yang dah siap, betol tak ..

Tapi hari ni terlebey ghajin sikit ditambah barang-barang semua ada, maka jadilah menu ni.. hihi

Masak macam uols selalu masak nasi lemak juga. Cuma bezanya saya punya nasi lemak kureng lemak sikit.. 

Beriya betoi.. sampai sukat nasi pon guna cawan.. hihi
 Bahan-bahan: NASI

Beras
Santan
Daun pandan -simpul
Halba -rendam amik airnya sajok
Bawang merah
Kulit kayu manis
Halia 
Serai
Secubit garam

# Basuh beras dan toskan. Masukkan santan dan bahan-bahan lain. Kacau bagi rata. Masak seperti biasa.

Bahan-bahan: SAMBAL NASI LEMAK

Bawang besar -kisar
Cili kering -rebus, kisar
Ikan bilis -rendam, kisar
Air asam jawa
Belacan -kisar sekali ngn cili kering
Gula dan garam sesedap rasa

# Tumis bawang hingga garing.
 Masukkan cabai kering, masak sampai pecah minyak.
Masukkan ikan bilis yang di kisar. Didihkan dengan air asam jawa. 
Sesuaikan ghasa masin, manis dan masam ikut citarasa memasing ;D

Bahan Sampingan

Kacang tanah -goreng
Ikan bilis -goreng
Telur -rebus
Timun
Papadom


pppsssttt: Jemput makan ;D


Previous
Next Post »
31 Komentar untuk "Jom Masak: Nasi Lemak.. My peberet "

assalamualaikum qaseh...sedap nyer nasi lemak tu...:)

comel je letak sejemput sambal bilis atas nasi.tapi nampak sedap!=)

singgah makan nasi lemak kat cni....saya xsuka makan yg beli...takut sakit perut..kalau bt sendiri..kan puas makan..hihih

ui dah macam kat restoren,hehehe sedapnya

lame ta masan nasi lemak ,kalau beli tak berape puas , so aka da bagi resepi harus la cube . mekasih ye kak :)

mintak tolong follow blog aka saya =)
http://anissmahdi.blogspot.com/
THANKS :)

sedapnya..siap ada papedom lagi...

sodapnya. mintak sket ciksu. huhu..

Sedapnya nasi lemak resepi cik Sue...

ciksu,..pasal rempah tu nnt bg alamat n no phone kat komen blog yew..saya xkan publish..nnt mgg depan saya pos..sepeket rm2.50 sahaja...no akaun saya bg bila ciksu bg no phone..

hidangan yang simple tapi nmpk sgt2 menarik...:)

dah lama tak masak nasi lemak...

Alaaa..lapar la plak memalam ni tgk nasik lemak :p

eh tertekan ur Nuffy:Baskin Robbin pulak! :P

nasi lemak saya biasanya letak halia je dengan santan yang diletak secubit garam.

sedapnya..nak sikit..:P

singah sini...baca entri & follow...

as salam

sedapnye sue, siap ada papadom lagi :)

Nasi lemak org utara mesti letak bawang dan halia. Kalau kat rumah ni selalu togel je sekadar pandan utk mewangikan nasi coz anak2 banyak cekadaknya nanti.

Nasi lemak ada papadom, mau makan bertambah camni :D

hebatnya nasi lemak dia... nampak sedap plus lagi deko nya menarik...terus air liur jaa melelehhhh hihi...

p/s : nanti boleh jaa cuba buat! jaa x expert tanak nasi lemak. failed!

sedapnya nasi lemak.. ditambah lagi dengan papadom.. yummy2..
mak buyung nak makan nasi lemak untuk sarapan esok pagilah ;)

waktu tgh malam lah jugak saya baca entri ciksu yang ini ni, terliur dibuatnya.

Saya belum pernah mencoba nasi lemak, penasaran

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF