Jom Masak: Sup Tulang..


Sekarang ni kan musim hujan..
tak hujan pagi, petang,
tak petang, malam kan..
ini kawasan key el la..

dan ada juga setengah kawasan dah pon banjir..
hati-hati yer jangan biarkan anak uols main banjir. Maklumlah cuti sekolah, teda aktiviti pulak.. 

Bukan nak story pasai mee banjir atau banjir ..
tapi pasai daging korban yang di angkut balik dari kampung hari tu.. hihi
lagi lama simpan lagi sedap dimasak..

Maka jadinya SUP TULANG lah semalam..


 Sedap tak terkata-kata hokey.. sebab dagingnya memang empuk sesangat. Mau tak empuk hampir-hampir empat jam juga rebus tau ;D


Makan dengan bihun je. Panas-panas hirup kuah...slurrpppp... slurrrppp je 
hujan renyai-renyai pulak kat luaq..
memang layan la.. ;P

Haaa.. penangan daging korban punya pasal. Sepiuk besaq sekali masak sup.. memang superb ;D


Ada yang teringin kew ;D 

 Sambai kicap sudah semestinya ada bersama..
kalau tak ada tak lengkap ghasanya kan ;D

Cer tengok.. licin hokey..
sekali makan perah limau kasturi, cicah sambai kicap..pergghhh ....;D

Bila perut dah kenyang baru senang hati nak taip entri..hihi

Bahan-bahan
Tulang + daging = dalam 1kg  jugakla

Ketuk-ketuk:
4 ulas bawang putih
4 batang serai
Lengkuas –agak2 la
Halia –agak2 la
1 sb lada hitam –tumbuk
Sup bunjut

Hiasan:
Daun sup
Bawang goreng

Bahan Tumis:
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
Halia
-semua bahan ni ciksu blend-

2 kuntum bunga lawang
2 batang kulit kayu manis
4 biji buah pelaga

Caranya:
Tumis bahan kisar hingga wangi.
Masuk air. Biar mendidih, masuk tulang dan daging. Rebus.
Kemdian bila dah agak daging nak empuk masukkan sup bunjut dan bahan-bahan ketuk tadi.
Perasakan dengan garam sesedap ghasa.
Siap, angkat..

Tunggu lagi

pppsssttt: Selamat menjamu selera.. kih..kih



Previous
Next Post »
36 Komentar untuk "Jom Masak: Sup Tulang.. "

sedapnya tgk..saya nak yang GearBOx tu...hehe

alamak..sedapnya..lapor-lapor..hehe..

sedapnye la haiiii.... haihh... pagi2 dah terbaca entri makanan..buat rasa lapar! huhuhu

masak lagi ciksu ni. abis ke tu msk banyak2. hantar sini sikit. huhu..

amboi...tgk pun dah cukup melaparkan perot mak buyung ini, hehehehe...
pandai ek.. kasi kite terliur..gulp2!

aduhai..pg2 dah terliur tgk sup kak sue..huhuhu..cmne nih..

best nyer...nak cube larh..:PTQ share yer....

wah...sup tulang..sedap dimakan time hujan ni...terliur tengok tuh..

Terliur akk d buatnya..akk mmg kaki sup :P
kalau berminat nak beli Pure Marine Collagen blh PM akk bellaisyqeef@gmail.com

sedapnya...lagi sedap klu dpt cicah dgn sambal kicap tu..nyum2... :)

assalamualaikum qaseh...sedapnya bila tengok sop tu...:)

eh blog ciksu dh bru lah..br smpt jnguk ni..hihi..nk bhun sup 1 ;-)

Sambal kicap tu yang buat bertambah kick kan ciksu.

fulamak..automatik teringin..hihi

cUACA SEJUK DAPAT MAKAN YANG PANAS MEMANG LAYAN ABES...

sUP TULANG MEMANG TERBAIKKK ;)


p/s: Sori ciksu tercapslock, sambil buat keje sambil BW cenggitu la jadinya :D

Hujan hujan pekena sup mmg terbaik ;-)

amboi kemain lg sup tulang dia licin....

sue gamat emas pun bgs jugakkan...
hari tu mcm mane sue baik dr gatal² kat badan tu.. sorry kalau ade buat entry sy tak perasan atau tak baca.. nanti bg link.. nak tau jugak ape yg ubat cik sue gunakan...

wah sup tulang mmg sy suka...
bestnya.:)

pos kt saye sikit cik su =p

terliur la ujan2 cmni,kekeke

sedap ork..tambah2 tengah lapor ni...

amboi...sapa tak teringin ciksu..maunya tak..sedap sangat tuu....

aduyai... mana nak cari sup tulang tengahb tengah malam ni...lapo!

sedapnya..dh lama sgt tk mkn sup tulang..

as salam

memang nampak sedap..ske makan lemak kat dlm tu tp takleh selalu2 kan:)

wani juga suka makan dgn sambal kicap hehe

Terlioqnya... Hirup kuah srrupp srruppp.. Sedap mkn panas2

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF