Buah Ngaku kembali di pasaran


"Buah apa ni, tak penah tengok pon".. 

"Eh.. eh.. buah ni selalu jumpa kat Tesco tapi tak penah beli pon"..

Bagi yang tak kenal inilah Buah Ngaku. Sekarang kalau pergi mana-mana Tesco atau pasaraya mesti ada kan. 

Kenapa pula, sebelom ni tak da ke? Iye memang tak da mungkin bukan musim dia. Tapi dari apa yang ciksu tahu buah ngaku ni akan ada di pasar dan pasaraya bila nak raya cina je. Ye la bulan Februari nanti kan Tahun Baru Cina. Ini yang specialnya buah ngaku.Orang Cina saja yang tahu. Dulu ciksu pon tak tahu. Masa dok Penang kawan dengan member cina dan penah tengok dia bawa pergi tempat keja dan tunjuk.

"Oooo.. baru tahu, ingat tak boleh mkan"..hihi

Kepada yang selalu atau tahu makan ok la. Bagi yang tak tahu terpikir-pikir jugak kan. 

"Boleh masak apa ye"..

"Sedap ke".. 

Nak tahu kena la mencuba. Kalau tak cuba mana nak tahu kan. 


Baru-baru ni ada beli sikit. Ada la 8 biji. Boleh la untuk 2 orang makan. Ngaku siap dikupas kulitnya.

Kemudian dihiris nipis atau disagat. Terpulang. Cara masing-masing ikut keselesaan.

Kalau nak tengok Buah Ngaku ni boleh dibuat apa sila klik SINI. Dan bagi yang nak tengok Pokok Ngaku boleh klik SINI

Daaaa...

Previous
Next Post »
33 Komentar untuk "Buah Ngaku kembali di pasaran"

kalo sy pgl sengkuang cina...wat air pun sedap...goreng nipis2 pun sedap

sedap kak kerepek ni. Saya pernah buat. Chinese New Year mmg bnyk ngaku ni jual. good info!

cukup ke 8 biji jer... kalau kami mmg buat bergaduh jerlah tau... sbb sedap sgt.. blh buat perisa lada hitam juga tau... atau bbq lps goreng.. snek yg sihatkan..

MJ pun dah beli, dah siap goreng... :)

Sedap kan cikSue :D

bila2 boleh la pi cari..selamat pg ciksu..apa habq? makan apa pagi n?

salam
sedap ke...? penah tngok kwn goreng cam kerepek...
leh try pas nie klu sedap..hihi

sedap2 kerepek ngaku...thn lepas dah buat..tahun ni lum sempat lg nak beli buah ngaku....skali ngadap x pandang kiri kanan dah...

tak pernah tengok jugak... tapi pernah tau kat blog seseorang tapi siapa yer.... lupa

Penah nampak...tapi x penah lak beli....hehehe~

terbaiklah sue ni.. byk info pasal masakan dlm blog sue ni.. suka baca..

p/s: dear.. tq bgtau psl kemenangan deqla tu..hihi. deqla dah tau pagi2 lagi.. dah hntr detail pun.. thanks tau. :)

huhuhu. x pernah tau pun psl buah ni. tgk pun x pernah, apatah lagi rasanya

Kakak pun suka buat kerepek juga kalau goreng campak sikit bawang putih sedap tau...

eh..buah apa nie....first time dengar...nak kena p siasat kt tesco lah....

a'aa ada time nk ry cine je.. mmg sedap :)

*komen sue ada je sy dpt :) sori tau, skrg sy dh kurang bw.... bz lyn ank.. hihii

sedap...! nur suka...
nur pnggil sengkuang cina...
kalau musim raya cina..mmg berebut tau diorg beli...

owh ngaku nama dia
pernah tengok tapi tak tau buah apa :)

pernah tengok tapi tak tau nak makan macam mana...rasa apa yer kelat?manis?masyam?

nak raya cina mmg byk buah ni kan...

penah tgk kt tesco..nk try beli gak la wat kerepek

sedap ke? smlm baca kat entry myra pun pasal buah ni...mcm nak pi carik pulak lah...

tak pernah tau lak nama buah ni. hehehe..makan pon cam tak pernah.

sedap ni..wugi kalau tak rasa kerepek dia..tp kat tpt akak takde lagi stok buah ni..ads cny ada di mana2 dah skang ni :)

ooo....ngaku nama nya...mmg slalu jmpa kalau dkt CNY... blh la cuba nnt nk rasa mcmana... :D

ooo ni sengkuang cina kan cik su,,penah minum air die jenama season tu, sedap=)

bestnyeeeeee kerepek goreng. mane cukup ni. org dtg bw ramaiiiiii. hehe.

Tak pernah beli & tak pernah makan. Tapi bila CNY mesti ada buah ni kan.

ooo i.c buah ngaku kee nama nyeee aka kentang cina..tq la ciksu sebab kongsi resepi mcm mana nak makan buah ni..sebelum ni setakat lalu dan pandang jee kalau nampak ka tesco tuu..huuhuu..nak try laaa

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF