Laksa Kuah Lemak yang sedap sangat




Laksa adalah my feveret dan selalunya mak akan buat dua jenis kuah LAKSA

Satu Kuah Asam Pedas dan satu lagi Kuah Lemak sebab ayah suka Kuah Asam Pedas manakala mak, ciksu dan adik-adik suka Kuah Lemak. Citarasa yang berbeza kan ;)

Ada bezanya Kuah Asam Pedas dan Kuah Lemak. Ala berbeza dari segi penyediaan kuahnya ya pun. Sebab kuah lemak letak santan manakala kuah asam pedas letak belacan lebih kan :D

Laksa memang sedap dimakan tapi bab nak mengerjakannya tu tak menahan. Tambah-tambah bab nak mengasingkan tulang temulang ikan tu.. haisshhh, mencabar wooo. Nak makan kejap je kan. 

Bagi ciksu kalau buat laksa ngadap 3hari3malam pon takpa. Nak tau sebab apa sebab lagi dok `perangat` kuah dalam priuk tu lagi sedappp la ghasanya. Ciksu memang suka sangat makan LAKSA dengan telur goreng.

Bahan-bahan:

1kg ikan sardin 


#siang ikan dan rebus dengan asam keping serta garam.. kemdian asingkan tulang dan isi ikan.. kisarkan tulang dan isi ikan secara berasingan..

Bahan rempah untuk kuah:

  • 2 biji bawang besar 
  • 2 peket rempah ikan Alaggapas
  • 5 biji cili merah besar
  • 7 biji cili merah kecik 
  • 1 cawan santan sawit khalis
  • Garam
  • Sedikit belacan
  • Bunga kantan -hiris halus
  • Daun kesum secukupnya
  •  asam gelugor secukupnya
Cara-caranya:
  1. Kisar bawang, cili dan belacan dengan sedikit air.. 
  2. Kemudian renehkan atas api.. bila agak dah masak cili tu.. 
  3. Masukkan rempah ikan yang dibancuh dengan sedikit air.. biar rempah masak.. 
  4. Bila agak rempah dah masak masukkan air ikan yang dikisar dengan tulang tadi.. pastikan kuantiti kuah ikut keperluan masing-masing yer.. bila mendidih 
  5. Masukkan isi ikan, asam keping, bunga kantan yang dihiris (sebab ciksu suka makan bunga kantan.. kalau diletak sekuntum tu macam sayang je.. nak makan besar sangat.. bila hiris halus senang nak makan.. tak gitewww) dan daun kesum..
  6. Biar mendidih lagi selepas tu baru masukkan santan dan perasakan dengan garam sesedap ghasa uols. 
  7. Bila dah cukup rasa, kacau sebati dan tutup api dan siap sedia dihidangkan..
Bahan sampingan:
  1. Timun dihiris
  2. Bawang besar -dihiris
  3. Pucuk janggus kalau ada la
  4. Pucuk selom -dihiris
  5. Limau kasturi -dibelah dua
  6. Cili padi  -dihiris
  7. Telur rebus/ telur goreng 


Kalau orang penang suka letak otak udamg + daun pudina +nenas. dorang lebih suka buat kuah asam pedas/ asam laksa tu. 



Info tentang SANTAN SAWIT klik SINI

pppsssttt: kuah lemak ni boleh juga dimakan bersama LAKSAM.. tahu buat LAKSAM sendiri tak?



Previous
Next Post »
43 Komentar untuk "Laksa Kuah Lemak yang sedap sangat"

perghhh...memang nampak sangat sedap.

akak kan kalau yang kuah lemak tu..suka buh togey banyak2 :)

suka makan laksa juga.. lama tak buat sendiri hihihihi.. hubby x suke..

tibe² rindu nak makan laksam mek sebelah..

thanks coz sharing resepi..suke sgt laksa asam tp tak pernah cuba buat lagi..huhu

Laksa ni feveret saya.. kalau masak laksa, dari pagi sampai petang makan laksa pun tak apa.hehe

adoiyai ciksu..terliur tgk..dah la fav sy juga ni..hehee

Farah pulak x berapa suka nak gunakan ikan sardin.. lagi suka guna ikan kembong... ^_^

suami sy suka mkn laksa kuah lemak nie..tp saya xpandai nk masak lg..hehe

Allah... meleleh air liur ni he3

Adehhh, sedapnya... terliur tengok... :D

suka jgk laksa nie, tp sejak preggy xsuka lansung nak makan..

wuhhuuuu...sodapnyer....meh semangkuk...hihi

alahai sedapnya mengidam laksa plk ni.huhu

roomate nad ajr klo mls nak buang isi ngn tulang..blnder je ikan tu..pastu amik penapis..kite tapiskn...hehee

nmpk mnyelerakan...my faveret laksa penang...sedapppp...

terliur nie tgk gmbr tuh..ala...nak jugakkkk...

aduyaiiiii!Ya Allah..sabarkanlah perut ku dari berkeroncong melihat laksa ini..hihi..

nur xpernah rasa lagi yg berlemak ni...
nampak mcm sedap eh..

favourite saya juga, tapi saya suka kuah laksa asam pedas... yang taruk santan tak berapa gemar sangat..;-)

assalamualaikum qaseh...mcm laksa Johor bersantan....:)

saya ni hantu laksa... kuah dia tu saya boleh buat minum je..hehehehe

sedapnya laksa..kegemaran saya..sampai orang beri gelaran hantu laksa..

samalah dalam umah akak..akak suka laksa versi kelantan..suami lak laksa asam..huhu..kalau buat kena buat dua versi hehe

saye pon suka, ape jenis kuah sekalipon,hahaha,,memg bcinta sikit nk mengerjakannya tu,,

kalau banyak kali hangatkan makin sdap kn cik su, makin pekat =)

sedap nyeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerrrrrrrr

tahuuuuuuuu. mase kecik dulu selalu buat dgn makcik. hehe. golek golek. ;)

wow.. mmg nmpk sgt la berlemak..umah sue kat mana eh? teringin la nk jln umah sue..rasa masakan sue.. haha :p

Sedapnya. Pepagi dah buat org terliur tau ☺☺

salam ciksu,,,, wah sedapnyeer laksa tuu, nak-nak asam laksa tuu...meleleh ayaq liur waa cakap lu..meh sepinggan

saya x pernah rasa lagi laksa kuah lemak cmni. selalu mkn laksam je. haissshh..ni yg tetiba teringin nk mkn laksam ni. hehe

jijah suka laksa..lagi2 laksa yg kuah asam tu..kalau bersantan tak lalu pulak..hee

febret anna ni kak.. tp anna x suka laksa yg guna kuah lemak..

sy bab laksa ni ada kureng sikit...
bila teragak nk makan baru la makan..cari kat kedai je..nak masak tu mmg tak pandai...hehehe

tgk kat gambo ni..kuah laksa ni mcm pekat je..mesti sedap...

suke laksam...laksa kurang sket... hihi

salam...ermmm...sedapnya...

blh amik resepi ni kan..?hehe

Ros pun suka jugak laksa.. Tapi, tak mau yang ada santan tu. hihi.. lagi satu, Ros buat guna ikan termenung.. ikan lain tak mau.. hihi

Makanan kegemaran saya..tapi x penah confident nak masak sendiri..
tapi, tgk resepi ni macam simple je..nak try la..harap2 menjadila..hehe

Jemput ke blog saya

http://norzuryati.blogspot.com

~ perkongsian tentang kisah hidup, anak2, aktiviti seharian, tips kesihatan, kecantikan dan lain2..

Moga dapat manfaat daripadanya..insyaAllah..

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF