Resepi Yee Mee Bersup



Bahan-bahan:
Yee Mee
bawang merah dan putih yang siap dikisar 
Lobak merah (potong panjang)
Bunga kobis  (leraikan kuntumnya)
Sawi secukupnya
Capcicum merah dan hijau (potong dadu)
Isi ayam secukupnya
Kiub ayam Knorr
Garam secukup rasa
Air secukupnya
Tepung jagung untuk pekatkan kuah
Telur 

Cara-caranya:
  1. Tumis bawang yang siap dikisar hingga naik bau..
  2. Masukkan isi ayam.. kemdian masukkan air.. biar mendidih..
  3. Masukkan lobak merah, bunga kobis dan capcicum..
  4. Kemdian masukkan kiub ayam knorr dan garam sesedap rasa.. biar mendidih hingga sayur-sayur masak.. bila cukup rasa masukkan bancuhan air tepung jagung.. agak-agak la nak pekat macam mana kuah sup tu.. terpulang..
  5. Bila siap tutup api..
Kuah sup yang siap dimasak. 



Masukkan Yee Mee. Hanya perlu cedokkan kuah. Kemudian pecahkan telur dan letakkan sawi. Tutup pemanggang ajaib dan biarkan 5 minit atau hingga Yee Mee lembut. Buka dan siap dihidangkan.. 

Amacam ada gaya masak ala-ala claypot tak bila guna pemanggang ajaib ni.. hihi


pppsssttt: boleh tambah kicap pekat kalau nak nampak yee mee lagi hitam menawan ;)


Previous
Next Post »
29 Komentar untuk "Resepi Yee Mee Bersup"

pandai Cik Su masak...

psst2...Cik Su...balik nanti kita like page Cik Su ek... ini agak kesibukkan sikit ni..biasalah pagi Senin la katakan... ^_^

nanti boleh cubalah..
selalu tgk je yee mee ni..
xpernah beli pun....

tengok pun dah tahu mesti sedap..lepas tu makan pulak dgn cili potong letak kicap .hehe

simple dan nmpak sedap..*nanges lagi..D:

Sdpnya...wah skrg nie mmg top erk kuali ajaib nie... akk ada yg lain pesen pya..nnt nak beli lah.. :D

senang je ek.. boleh la cuba...

salam sue
wah...menarik resepi ni...
nanti kalau lapang2 TA nak cuba boleh tak...nak copy resepi ni...?

(sambil kuis2 dahi dengan tangan kanan, memikirkan hutang pada sue yg belum terlunas)

alamak...malu la lari dulu lah............teringat utang pada sue...

Alahaiiii...blog sana tayang makanan, blog sini pon makanan gak. Terliur tau...huhuhu...

Dah lama tak mkn yee mee ☺☺.

pemanggang ajaib cik su ni memang ajaib laa..semua nampak sedap tau!hehe

Baru semalam makan yee mee cendawan kat giant. Ekeke.

teringin nk rasa yg cik sue masak.. nnti bebile bole x ke rumah sue?? alamat dah ada ni...hahhahaha..

tu dia ajaib tak ajaib yer..hahahaha..mcm2x blh msak yer:D

pemanggang serba guna ye... syok jugak...

slurrppppp..
nnti blh cuba buat jugak

sedapnya Cik Su.. terliur dah ni..

Nieza and rania mmg suka..even takde yee mee..kitaorg tibai je macaroni ke pasta ke..hahaha..tapi encik hubby kurang minat akan masakan sebegini..hmm

wah sedapnya ciksu..kak intan penah try buat hat kuah itam ..cari kot tenet..sekali ja buat

hohohohoho hebatttttt naaaa masak kat pemangang ajaib ni

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF