Sambal Udang Galah Peria


Alamak sia terlupa la pulak nak publish entry ni. Dah banyak hari dah masak resepi ni sebenarnya. Maaflah ye dah siap makan baru terkedek-kedek nak tayang ye.. hihi

Ni pon salah satu peberet masakan sia yang tak seberapa ni.

Bagi yang bertanya kenape perlu buang yang hitam-hitam di belakang udang tu sebab ianya mengandungi toksik. Nak jelas uols belek la sendirik nanti. Try buat uji kaji ye..hihi

Kadang-kadang rimas sebab kerja jadi lambat tapi sronok tau. Sia selalu buat step by step. Mula-mula potong janggut  kemdian potong muncung.. lepas potong muncung baru belah belakang udang.. dah siap belah pe semua baru la tarik satu persatu.. guna gunting senang khoje *-^

Kalau nak tengok cara sia boleh KLIK SINI

Ghajin pulak dok membebel ye. Dah la tu jom tengok style sia buat Sambal Udang Galah Peria ni ;D

Bahan-bahan:
Udang galah kecik + peria + bawang putih dan merah dikisar + belacan + cili kisar + garam dan gula secukupnya + serbuk kunyit + air asam jawa secukupnya.

Cara memasak: 
  1. Udang macam biasa la cuci, toskan dan gaul dengan serbuk kunyit dan garam. Then goreng dalam minyak sekejap.. toskan.
  2. Peria potong bulat atau terpulang. Hak individu ;)
  3. Tumis bawang putih dan bawang merah sampai kuning atau naik bau.
  4. Masukkan cili kisar dan belacan. Biar sampai pecah minyak.
  5. Masukkan air asam jawa secukupnya. Biar mendidih.
  6. Masukkan peria. Kacau bagi rata.
  7. Perasakan dengan gula dan garam sesedap ghasa.
  8. Bila cukup ghasa masukkan udang yang siap digoreng tadi. Biar sekejap. Gaul bagi rata.
  9. Bila dah menepati citarasa boleh la tutup api.
Haa.. amacam senang je kan. Ala uols pon selalu kan buat.. cam tak biasa pulak. Sia punya masakan macam biasa kering la ye sebab en. suami tak minat kuah-kuah ni. Kalau ada pon hanya untuk sia gaul dengan nasi tu je ;)
pppsssttt: Cek Nuffnang tadi. Ghasa macam nak cash out tapi..     

   
     
Previous
Next Post »
31 Komentar untuk "Sambal Udang Galah Peria"

ermmm...mcm sedap je, tak penah try masak lagi....

Tahniah, dah bley cashout...

tak pahit je bila campur peria,..?

Nur xsuka peria..huhuhu...

haaa yang udang tu nisah suke..
tpkan yang peria tu kan.. kan kan.. erkkkkk terkebil2 mata sekejap. cheq tak sukaaaa , pahit.. :p

Uish sedapnyeeeeeeeeeee makan dengan nasi panas ni memang best

wahh sedapnya kak oi..lama tak makan udang...nyum2

assalamualaikum....

wahh...sedapnya..dtg sini intai resepi...

sedapnya udang galah ,lama dah tak makan udang ni..teringin jugak nak cari tapi memula nak beli ketam dulu..hii :)

tapi apa ciksu? hehe..
wah kak intan peberet tau udang..peria pon sedap..kak intan suka...pahit tapi sedap! tq ciksu selalu share resipi...really appreciate

nampak sedap...... tak pahit ke peria masuk dalam tu

sambal udang memang best. tapi saya tak makan peria.hehehe

Lapor tengok gambar tu..susah nak dapat udang galah. bulan lepas, dekat pasar adalah jumpa..lepas itu tak ada dah. Akak suri rumah full time ke? memang berjaya lah akak..hehe..

menggoda tau udang tu. huhu..

hai ciksu.. cikna datang ni.. sihat?

sedapnye..
pepagi da tgk sambal udang..adoiii
sy biasa gak masak sambal udang nih...tapi tak pernah pulak letak sayur peria tu...

udang suke.....peria x suke..hehe

salam perkenalan
baru terjah semula blog lobak ni...

jadi follower ke 1000 tadi heheheh

slurpppp...tgh hari ni apa la agaknya menu mak....tgk udang ni pun terliur dh nie....seb baik half day leh mkn nasi kat rmh hari nie...hehe

Sia? Eh, ciksu org sabah ke?

Ye la.. yg hitam2 belakang udang tu tahik dia kan? Dah tentu ada toksik.

Tak rasa pahit ke kalo campur dgn peria ni ciksu?

betul tu urat udang kat belakang tu kena buang.

kekadang tu kita makan kat luar dorang masak sekor gitu mana ada buang bagainya aih.

udang tu makan peria tu plak yg xmakan hihihihi

singgah sini lagi, lawat Cik SU.. tak ada entry baru ke Cik Su :)

tiba2 terasa nak masak dan makan sambal udang galah lah pulak Cik Su...nampak sungguh menyelerakan...

sambal udang tu selalulah sbb feberet tp x png la lg masuk skali peria..sedap eh Ciksu?

olo..sedaknyer la cik su..nape plk tak cashout nuffnang..apa prblmnyer..

wah selonoknye siap kasi resepi lg..i loikee udang galah.. :)

ehh x abis2 lagi eh menu udang.. aduiii.. sedap nih kalo disedut2.. dah mcm siput sedut pulok..huhu

meleleh air liur..akkpun dok 3 kali arituh nak cash out sblm arwah abah meninggal..3 kali reject sbb terlupa ltk nama arwah=(mcm ditakdirkanjer arwah nak pergi..sedih..sampai la nie tak cash out..tgk be ngah running sayang pulak

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF