Serai oh Serai

Ayam Goreng Serai seharusnya dicuba oleh uols hokey. Bukan apa. Cuba tengok ni.. bukan saya yang kata tapi mereka yang kata. 

Mereka ialah..


Memang wangi dan sedap pon. Kalau saya sorang yang makan memang saya goreng garing-garing punya. Tapi kita sebagai isteri harus memasak ikut selera en. suami bukan selera pn isteri. Betul tak puan-puan sekalian :)

Ala pendek kata masak pakai serai ni dah satu kewajipan bagi ibu-ibu kat dapur kan. Sebab tu la kat kampung mesti ada tanam serai serumpun dua. Kalau yang ada tanah lebih siap tanam serai banyak-banyak pastu tolak kat orang untuk meniaga. Masyuk la jugak kan :)

Lain la kalau dok bandor macam saya ni nak beli serai kena pi market. Nak tanam, tak cukup tanah. Al-maklumlah dok ghumah bertingkat-tingkat. 

Manakan tidak serai tak sedap. Cuba uols bayangkan nak buat sup letak serai, buat rendang letak serai, buat ayam masak merah letak serai, buat singgang pon letak serai jugakkan. Senang ceghita serai ni salah satu penyedap makanan. Setuju tak?

pppsssttt: Uols pernah minum air teh serai? Cer try buat sedappp ... :D

 

 


Previous
Next Post »
17 Komentar untuk "Serai oh Serai"

Betul2 serai penyedap rasa. Kat umah di brunei ni pun akak tanam serai.....tp kdg2 beli jugak sebab xpandai nak amik,mesti buruk jer rupa serai tu bila akak amik sdiri,pastu bperang dgn nyamuk plak tu huhu

Salam kakak2.. dulu penah tgk Dato' Ct masak sardin pun dia titik serai. Smpai ari ni saya amalkan...mmg sedap d smping hilangkan bau hanyir sardin tu!

Nanti nak cuba lah resipi ni .. hehe

pernah rasa teh serai segera, ya ampun..tak boleh nak pi
he..he..

hahha..dah terselit komen akak lak yer..mmg tak dinafikan serai wajib ada dalam peti sejuk tuu....rasa nak buat sambal serai laa tgh hari nie...sedap makan dgn nasi panas..hihi

air serai xpenah minum lagi....tp mmg masakan kalu letak serai wangi jer hehe

aduhai serai..
serai ni baunya yang mebuka selera..
masak lemak cili api pun letak serai.. entah baunya memang memikat selera.. hehe

>> nisah tak cube lagi Ayam Masak serai tu.. haishhhh...

suke gak masak buh serai...wangi je

mmg sedap kalau letak serai, sebab ada aromanya tersendiri... :)

bygkan masak rendang, tomyam, masak lemak, xde serai..tentu pelik rasanya..hihih

suka jugak mkanan yg ada serai ni .

hehe..ada komen kak intan tu..hehe...ciksu,air teh serai? cemana tu? leh wat entry siap resipi x?

setujuuuuuuuu!!!!...ada serai makanan jadi sedap..hehehe

sy kalu masak lemak ke...msk asam ke...masak sambal ayam ke...masak kari ke....sumer masuk serai..ada serai..ada ummphhh!!!!...hehehehe

itulah..dlm masakan serai mcm dah kewajipan kan..

itulah..dlm masakan serai mcm dah kewajipan kan..

setuju..akk mmg suka gila ngan serai..tak suka kalau makan makanan yang ada bau hanyir ayam n ikan.putus selera=)

pasal serai ni, saya nak kongsi 1 entry..hehehe

http://fiksyidaforever.blogspot.com/2012/08/mak-minta-cerai-kat-abah-aku-terkedu.html

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF