Tempoyak Ikan Patin.. sedap ke?



Saya kalau buat Tempoyak Ikan Patin just untuk suami je sebab tekak saya memang tak bleh blah. Especially ikan sungai tapi kan kalau ikan tilapia merah saya makan pulak. Goreng garing-garing pastu buat masak sambai.. sedappp :)

Sapa yang suka ikan sungai mesti cakap sedap sebab selera masing-masing kan. Suami saya memang penggemar ikan sungai no one sebabnya dekat area kuala kangsar senang nak dapat. Maklumlah berdekatan dengan Sungai Perak. Uols tahu tak Sungai Perak kat mana? Ala sape-sape yang selalu balik belah utara tahulah kan. Hentian R&R Dataran Sungai Perak. Itulah Sungai Perak. Panjang dan lebor sungainya kan.

Nak dijadikan kisah(balik zaman persekolahan sekolah menengah yer) masa tu geng ciksu ada buat makan-makan. Ala geng paling kamcing la. Campur laki pompuan tak sampai pon 15 orang. Kebetulan menu utama kami adalah bakaq-bakaq antaranya puyuh panggang dan ikan lampam.

Yang kawan-kawan lelaki ni apa lagi dok suruh la kami geng pompuan ni siang ikan lampam yang memang banyak tu tapi ciksu dengan `slumber` badak leh pi jawab..

Ciksu: "Sorry, aku tak tahan bau ikan sungai ni. Lagi satu sebab aku memang tak makan pon, minta maap yer. Aku tolong tengok je, boleh".. 
Aris: "Nasib la laki hang nanti kalau nak makan ikan sungai"..


Apit: "Sabaq je la hang ni. Hang jangan cakap su, silap haribulan hang dapat laki suka makan ikan sungai, baru hang tau"..

Ciksu: "Haha.. sebelom aku nak kawin dengan dia aku tanya la dulu"..

Masin molut member ciksu tu. Akhirnya bertemu jodoh dengan jejaka yang teramat sukakan ikan sungai.. huhu..


"Siapakah dia"..? Dialah suami ciksu sekarang tapi memang awai-awai ciksu dah habaq yang ciksu tak suka dan tak makan ikan sungai. Suami kata tak pa boleh belajaq tapi sampai sekarang tak belajaq makan pon.. haha.. Ntah ler..




Hasil tangkapan abang ipar en suami. Kakak ipar ciksu pon tak makan ikan patin maka jadinya diberi saja kepada adiknya yakni kekasih hati saya ;)

"Habis siapa yang siang ikan-ikan ni".. Semestinya en. suami. Ciksu cuma tolong masakkan aje. Aci tak?


Suami selalu suruh "Try la.. sedap".. Oh.. no.. no.. no..



Ok la.. jom buat Tempoyak Ikan Patin..

Bahan-bahan:

Ikan patin 
kunyit hidup (kisar)
bawang kecil (kisar)
cili api (kisar)
2 senduk tempoyak (agak2 pastu kisar, nak pekat letak lebih lagi) 
daun kesum (untuk aroma)
asam keping
air (ikut kepekatan)
garam
gula (kalau pedas)

 Cara-caranya:
  1. Bersihkan ikan tadi hingga hilang bau hanyir.. boleh guna limau nipis atau asam jawa..
  2. Kisarkan semua bahan yang perlu dikisar dengan air.. kalau rajin nak tumbuk pon boleh juga..
  3. Masukkan bahan kisar ke dalam periuk.. biar mendidih pastu masukkan ikan sekali dengan daun kesum, garam dan gula jika terlebih pedas.. pandai-pandai sesuaikan rasa yer.. uols kan pakar masakan..
  4. Bila cukup rasa.. tutup api.. angkat..
#boleh campur dengan timun kalau suka.. ;)
pppsssttt: Kuahnya lagi pekat lagi sedap. suami ciksu kata ye sebab beliau memang tak suka makanan yang berkuah sangat.





Previous
Next Post »
29 Komentar untuk "Tempoyak Ikan Patin.. sedap ke?"

Sedap..nieza suka makan..tp slalu jumpe time pregnen..tak dpt la makan sbb nieza tak bley nak telan..

kak sue dok perak ke?alahai boleh la kte jmpe kang.xsabar iman nk dpt keje kat perak.mak iman peminat n fans og ikan patin tau.iman ikut musim je ikan patin nh time ramadhan je.

saya makan durian tapi x makan tempoyak...heeee.... ikan patin lagi lah x makan... ramai yang cakap rugi...

husna x makan makanan yg ada perkataan tempoyak..huhu..

ikan sg ada yg husna mkn ada yg x..=P

Samalah dengan Ros.. Ros memang tak makan ikan sungai .. Ikan keli pun tak boleh jugak.. Tapi, suami Ros suka sangat ikan keli.. kesian dia.. kalau nak makan, kena beli yang siap masak punya.. Sebab Ros memang tak boleh nak masakkan.. huhu

yana pon jrang makan ikan sunggai sebab berlendir..tpi kdg2 ngap jugak..

selalunya mcm tu lah ciksu,..
kjodoh kita berlawan dengan kita...

hihihih....

tempoyak ni, kalau dengan ikan kembong lemak pun sodap.. :)

x pandai mkn tempoyak dan ikn sungai... :D

sama la kita. x reti nk mkn patin msk gulai tempoyak ni. kalau patin goreng cili hidup tu reti la makan. laju je. hehehe

hehe...makanan famous orang pahang..of course makan..hehe..makan sikit je tak banyak. Saya pun tak makan ikan sungai..habislah saya. hehe. ohh..resipi akak campur bawang ye..kalau dekat sini, tak letak bawang. Lagi pedas lagi sedap..


wah my fav kak..hubby sy terbalik..die xsuka ikan sg n ikan2 besar..makan pun ikan bilis n ikan sardin yg kecik jer..huhu..sadih..

makan juga...tp tak pernah pun buat...hehehe

singgah sini... sy suka gulai tempoyak ikan patin.. tp kadang2 tak tahan jugak baunya..hehheh.

ciksu org kuala kangsar jugak ke??kat na ek??

tak makan sangat ikan sungai ni...kalu hubby memang suke benar...

Bila ciksu masak ikan sungai tu, cemana ciksu rasa kuah dia dah cukup rasa ke tak? Atau mmg dah tak rasa2 dah? Kalo skrg mmg tak rasa la kan? Tapi dulu2 masa baru belajar cemana ciksu nak tau cukup perisa?

salam ciksu...alahai...baru lg mak sy masak ikan patin ni..masak lemak..sy x tau n makan..lps mkn..sy muntah la...loya tekak..huhuhu

dulu2 sy x mkn tp since ada projek kat raub & karak, p sana x sah x pekena he3

Akak pernah makan sekali, sedap wooo. Ikan darat akak mkn, tp talapia akak xlalu nak mkn....terbalik plak dgn ciksu hihi

akak ske ikan sungai..hubby pun ske..masak tempoyak lagi lah masukk :)

sgt suka mkn ikan ni klo g pahang...hehe

tengok sedap tapi makan rasa nyer tak kot..
bab tak makan ikan

Pengomen nama budak kampung tu adik ipar saya!! Hehe..keciknya dunia alam maya =)

Saya pun x mkn ikan sungai
Tp patin masak tempoyak saya suka plak, haha!

Cik Su, Ros tak menghilang ke mana. ada je ni.. cuma sibuk sikit 2, 3 hari ni di opis.. semua nya nak cepat kan.. balik rumah dah letih.. tak dan nak jenguk blog.. hihi.. Ros dah kembali ni :)

TAK RETI MASAK IKAN PATIN... DAN RASANYA TAK PERNAH MASAK HIHIHIHIHI

Sedap kalau ikan patin masak lemak..

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF