Udang Galah Bersos Plum



Stok UDANG GALAH menguasai peti sijuk ciksu. So, kalau hari-hari ciksu up entri berkaitan UDANG GALAH harap-harap uols tak kesah lah ye.. hihi

Seperti yang dikata dalam entri semalam. Akhirnya tertunai la harapan ciksu nak masak UDANG GALAH BERSOS PLUM.

Memandangkan en suami tak suka yang berkuah maka tunaikan permintaan beliau. Memang kering kontang la.. hihi

Rasanya simple. Biasa-biasa aja. Yang penting en. suami suka. Lega rasanya. Ye la chef tak bertauliah la katakan ;)

Bagi ciksu baik buat Kari, Sambal atau Tempoyak Udang Galah lagi sedap kot. Sebab apa ciksu kata macam tu sebab segala rempah ratus akan terserap dalam udang tu. Tu yang sedap tu..

BAHAN-BAHANNYA:
Udang galah saiz sederhana
Bawang besar potong bulat
Halia, bawang putih dan bawang merah yang siap dikisar
Sos cili ikut rasa
Sos plum ikut rasa
Tauhu jepun 
Cili padi diketuk
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya
Daun bawang dihiris
CARA-CARANYA:
  1. Udang dilumur dengan garam dan serbuk kunyit.. kemudian goreng udang tadi setengah masak.. angkat dan ketepikan..
  2. Tauhu jepun dipotong bulat.. terpulang besar mana yang uols nak.. goreng sekejap dan ketepikan..
  3. Tumis bawang yang siap dikisar tadi hingga kuning..
  4. Kemudian masukkan segala jenis sos.. masukkan air secukupnya.. kalau nak berkuah lebihkan air.. masukkan sekali garam dan gula.. rasa sesedap rasa kemudian tunggu sampai mendidih sekejap..
  5. Bila kuah mendidih masukkan udang dan tauhu.. kalau nak kering biar sampai kuat tadi jadi sedikit pekat.. pastu baru masukkan bawang besar yang dipotong bulat, cili yang diketuk dan daun bawang.
Dah siap.. jemput makan. Makan nasi putih dengan Udang Galah Bersos Plum je. Kalau masak macam-macam jenis kang membazir pulak..


pppsssttt: Kejadian di mesin ATM. HATI-HATI ye kawan-kawan. Nak baca klik SINI




Previous
Next Post »
42 Komentar untuk "Udang Galah Bersos Plum"

Cik su, tapaukan udang tu sikit ☺☺

Tu diaa ciksu.Tgh2 ari nie mai singgah sini nampak udang galah pulak.bak sket....

sedapnya..bila sue nak masakkan untuk akak nie...hihi

memang menyelerakan laa ciksu..suami cheqkaq pon same gak x suke makan berkuah..nk kering2 jer..boleh try laa resepi ni..:) thanx for sharing..

amy baru je makan udang masak merah td..wat bestnyer udang galah..lama xg mancing udang galah..huhu

sodap nyer... udang nye pun osem!

ciksu masak apa pun nampak sedap di mata akak ....nyum nyum

ciksu!lama xkomen sni,tp slalu baca snyap2 tau..hehe..sorry ciksu,dila lmbt bg alamat kt email..knp ye ciksu?dila dh bg email dh..br buka dashboard blog..sbuk..huhu

ouh ye!sdapnye nampk mskan atas ni!rasa lpar tiba2..hehe

wahh...mengoda..!
nampak sedapp..terus jadi lapar..!

laparnya tengok udang galah nie hehe...

p/s : saya pun tak pasti apa sebab butang follower hilang huhu...

sedapnya...boleh amik resepi ni..:)

sedap je nampaknye..
sos plum ye.. tak beli la.. tak pernah tau pun hehe

agak-agak kalo gantikan dgn sotong, sedap tak??

kawe suker udang

tapi lepas tu mintak en suami garukkan belakang

hahaha

wahhhh..nampak sedap je ni. tapi since preggy ni, saya x bole tgk udang. huhuhu

sedapnya udang :)


kte tak leh makan byk udang nnt alegik :(

btw, thanks follow saya :D


-xoxo-
S

wah lama tak makan udang galah baca entry nie tetiba ngidam lak..hehe :)

sedapnya..mau makan udang tp laut merah

nasib baiklah saya ni tak boleh makan udang..kalau tak.. memang dah terliur dah..hehehe

sedapnye udang galah.... huhuhu

assalamualaikum qaseh...sedapnya udang tu...

alaaaa.... napa ciksu tayang udang galah ni. tingin lah nak mkn pulak! nyummmm...sedapnya kalau masak sambal. kalau kari udang blm pernah buat lagi...

untungla cik suami....wife pndy masak..

wahh
nmpk cam selera lah ciksu tp ai x pnh guna pun sos plum tu..rs cemana eh..masam ke hapa?
rs cam nk try gak lah :)

kalau banayak hantarlah kerumah saya.. x pernah masak versi sos plum tau...

dah dapat rasa kesedapantuh..mmg anak2 nurul takut laut.nnt ada masa nurul up entri..panjang citernya

Ada ke sos plum? Jenis ape? Tak pernah pulak masak guna sos ni..

wahhhh sedapnyaaa... makan dgn pulut kuning msti terangkat.

pulut kuning tu bonda CiM buat utk ank kawan dia. letak trus dlm bekas cantik, lapiskn sgn serunding utk di bagi2 pada tetamu yg dtg

Sedapnya Udang besaq camtu..puas makan..

tak sangka sue pandai masak.tapau satu..hehe

WOW..SEDAPNYA..MAKAN DGN NASI PANAS..PERGGHHHH,HEAVENNNN

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF