Udang Galah segar dari Sungai


Setelah agak lama tak makan udang galah yang segar. Bukan yang dibeli ye. Ye la masa dok JayBee selalu pergi mancing dekat kolam area Perling. Sekali balik KeyEl hilang hala tuju. Kalau dekat pasar tu ada la tapi tak segar la kan. Mana best :)

Makanya baru-baru ni atas pelawaan abang ipar en suami mereka pon pasang angan-angan nak pergi mancing udang galah. Ini bukan pancing dekat kolam ye tapi pancing dekat sungai. Lagi segar bugar kan. Nasib baik ada kawan abang ipar yang duduk area sana. Setelah bot dicari dan umpan tersedia maka jadilah kenyataan untuk pancing udang galah. Sungai yang dituju ialah sungai area Behrang, Selangor. Kalau tak salah le ;)

M dekat kekasih hati supaya `snap` dua tiga keping gambar untuk saya.Tapi apakan daya kekasih hati saya lupa atau buat-buat lupa sebab beliau bukan suka sangat bab-bab amik gambar ni. Tambah pula dengan panas matahari dengan nak pasang umpannya lagi kan. 

Ok la saya boleh terima alasan beliau yang munasabah iteww :-*

Tak kesahlah yang penting hasilnya memang membanggakan isteri tersayang. Alhamdulillah, rezeki kami laki binik dapat makan udang galah segar. Masih lagi terasa kemanisan dan kepejalan isinya yang segar. 

Ada yang besar, ada sederhana dan ada yang kecik. Banyak sangat. Yang besar-besar hampir sekilo jugak la. Yang kecik dan sederhana pon banyak. Tak terbilang. Jom kita tengok hasilnya :)
 
 Ini yang bersaiz besar. Memang puas makan. Isi padat.

 
Haa.. amacam banyakkan. Ini saiz besar. Gigih nak timbang. Saja sronok-sronok. Penimbang ni je yang ada. Balon.
Yang ini bercampur saiz ada sederhana dan kecik. Banyakkan. 

Agak-agak kalau beli kat pasar berapa harganya ye?
 
Ada juga yang terkena. Ikan Belida. En. suami letak garam kunyit, goreng saje. Saya tak makan ikan ni sebab tak penah makan. So, jakun sikit.. hahahaa. Uols makan tak Ikan Belida?

Alang-alang saya terlebey ghajin, so, nak share la sikit dengan uols yang suka makan udang macam saya ni. 

Kalau yang  dah tahu ok. Bagi yang tak tahu jom kita lihat. 

Selalunya bila nak makan udang tak kira la udang apa pon janji namanya UDANG. Sudah menjadi kemestian bagi saya untuk belah belakang udang seperti di atas. Dengan tujuan supaya senang nak makan dan segala rempah ratus yang dimasak akan diserap masuk. Saya tak suka buang kulit ye melainkan bila saya nak buat udang celup tepung atau udang salut popia baru saya tanggalkan kulitnya.


Nampak tak bila siap dibelah belakangnya.Ok yang ini selamat. Sebab tak ada.

"Eh.. eh.. apa yang tak adanya ciksu".. 


Tadaaa.. nampak tak apa yang saya nak tunjuk.

Tengok yang berpanah tu ye. Ala yang berwana kehitaman tu. Nampak kan. Kalau boleh buang ye sebab tak elok untuk kesihatan. So, kalau uols makan udang di mana-mana restoran pastikan iannya tiada. Itupon nasib le kalau `chef` dorang rajin nak membelek udang-udang tu sebelom dimasak. Ada ke?


Nampak tak. Yang ini saya siap tarik keluar bagi jelas sikit. Panjangnya sampai ke ekor udang ye. Kalau tak buang nanti bila nak makan akan menjejaskan kekusyukkan menikmati kesedapan udang itu. Potong tang kona betoi la. So, baik buang siap-siap kan.


Dan lagi satu dibahagian kepala udang. Kalau mak saya dia suka potong terus muncung udang tapi saya tak suka sebab nanti hilang kecomelan udang itu. Jadinya saya hanya gunting kan sahaja muncung didepan sikit kemdian masukkan gunting. Pastu teruih aja tarik keluar yang hitam ni. Macam pasir jugak la.

Cuma asingkan mengikut saiz dan simpan dalam bekas berlainan. Bukan apa, untuk menyenangkan tugasan saya didapur. Nanti time nak masak tak payah nak pilih-pilih dah. Terus humban masuk kuali je.



Dalam kepala asyik dok memikir nak masak apa. Udang galah ni selalunya saya suka masak Tempoyak sebab rasa kemanisan udang bila dicampur dengan tempoyak. 

Apa kata udang besar masak "Kari Udang Galah", boleh ;)

Udang sederhana masak "Udang Galah Bersos Plum" pulak ok keUdantu sahaja yang ingin dikongsi. Bila dah siap semuanya. Alhamdulillah.

Haiiissshhh.. ni yang tak sabar nak masuk dapur ni..



Previous
Next Post »
38 Komentar untuk "Udang Galah segar dari Sungai"

owhh.. baru tau..suka gak mkn udang..mmg nmpk menyelerakan la udang2 tu...nk masak apa tu sue???

sedapnya udang...goreng pun sodap...bese suke ratah...pergh!!mmg sdap..

sedapnyer.. KA pun buat mcm tu juga. done clik2

Tapi yg paling best semuanya fresh from the farm.. syoklah kalau selalu dpt macam ini.

kat tempat saya ni memang lubok udang galah...tp saya x suka sangat...besaq..takut...hehe

wah..besarnya..nak sekilo leh..hehe..masak kari udang best ciksu..hehe

Cik Su, masak lemak cili api sedap ni... hu hu hu.... tiba2 terliur pulak...

Ciksu: akak baru jer terpk nak beli udang galah kat pasar aritu. Tp sbb en suami xmkn udang, makanya terkubur ajelah hasrat di hati. Buat tom yam kung pun sodap tu....nyum nyummm

Udang ni sangat lah sedap nyerr... kalau goreng berlada dengan petai pun sodapp!

waahh..tentu maniskan rasa udang tu...

undang besar2, buat goreng butter pun sedap... mkn ratah atau dengan nasi mmg sedapp...


banyaknya versi udang...anak sha amzar suka sgt makan udang ni

ya ampun..syoknya tgk udang galah, sekali mancing dpt byk gini..berbaloinya

wah..bestnya.saya pulak tak berapa makan udang..sebab alergik..hehehe

amboi sedapnya... kenapa kena buang benda itam tu ciksu? hehe

Saya kalo rajin je belah belakang tu. Tapi kalo udang besar camni mmg wajib belah la. Tapi kalo udang kecik2 tu kira pejam mata je la. Hehehe.

terima kasih cik sue kongsikan teknik nak buang isi kat kepala udang tu.. sebab saya kalau masak mmg buang terus, suami lg lah kalau siang habis togel udang tu hihihihihi... tang buang yg hitam itu memang jenuh sikitlah...

ermm baru2 ni msk mee goreng letak udang..el buangkan bendalir hitam kt belakang udang tu..mmg xlalu lau msk udang xbuang hitam tu hehehe

untunglah dpt mkn udang galah free hehe

tip dan petua yg bagus ni Cik Su..beso sungguh udang galah tu yer..mesti puas ati makan kan..

memang kena potong belakang udang2..sbb bahaya kalau makan..tak bersih..sedapnyer lama tak makan udang..

DH SIAP MASAK KER?MTK SIKIT BOLEH?HEHE

wahhhhhhh!!! tgok udang mentah yg segar ni pun dah kecur ayak liur... kalau dah masak tentunya meleleh air liur ni...

sedapnye nih kalau buat smbai udang. nyum2..

salam ziarah selalunyua kami rebus biasa ja..letak bwg pth,merah, halia dan asam keping..siap utk di makan kih3x

wah,,sedapnya udang galah,,,kalau beli..mahal kan

Tu dia. Detail penerangan cik su pasal udang. Besar2 udang galah tu yer. Sedapnya.

Wahhhh....best nyer! Kat KL mmg susah nak cari yg wild punya.

wah udang tu....sedap nye kalu buat sambal tumis taruk udang..:)


pss...kitaorg dapt join GSF tu atas pemilih dari big bos Mama Arina..kalu nak tau lebih lanjut boleh singgah ke blog Bunga hati mama...:)

mmg kena siang camtu...ehe..akak mmg peminat tegar udang walau pun sangat elagik ngan udang

banyaknya...wah bestnya kalau dapat camtue boleh makan puas2..hehe :)

bestnya, besar dah fresh.... :D

Ala...cik su saja tau tayang udang. Feveret ros tau udang. Tapi sekarang ni ros tengah pantang udang tak mau masak udang dah. Resdung ...
Oo ciksu selalu g perling ek tangkap udang? Suami ros pun ada pergi jugak dulu ngan kawan kawan beliau. Tapi ros tak tau kat mana. Nanti ros tanya lain nah.

besawnyer...mmg ouas makan ni...tetiba tingin haha

sedapnyer...blum masak lagi dah meleleh air liur

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF