Apa kaitan TAUGEH dengan KESUBURAN WANITA?


Hari ni HARI WILAYAH.. key el cuti ye.. yeap.. yeap.. hoorey 
Uols dah masak ke.. masak apa tu.. saya dah siap makan tengah hari dah.. awalkan ;)
 
Saya masak sayur Taugeh je.. kalau orang kedah panggil `togei`.. sangat sedap dimakan.. tak kira la sedap dibuat ulam ke, kerabu ke atau sayur tumis.. terpulang.. ikut selera masing-masing ;)


Yang penting kalau makan taugeh ni banyak khasiatnya. Terutamanya untuk KESUBURAN WANITA.
  • Sebab taugeh ni kaya dengan vitamin dan mineral asid folik.
  • Asid folik sepatutnya diambil sebelum hamil lagi. Selain membantu untuk pembentukan bahan genetik, ia juga dapat membantu untuk pembentukan sel-sel darah merah. 
  • Pengambilan asid folik yang mencukupi juga turut membantu mengurangkan risiko kecacatan bayi.
Bagi yang kurang berminat dengan `togei` boleh je amik asid folik yang dibeli/ dibekalkan oleh doktor. Lagi mudah dan senang kan. Sekarang ni pon saya sendiri amalkan pengambilan asid folik 5mg setiap hari. `Togei` pon makan juga :D

Waduh-waduh tetiba pulak terbayang "Kerabu Taugeh Kerang". Sedapppnya kalau dapat makan yang mak buat.. kan.. kan.. 


Bahan-bahan: 

Taugeh segar ye tak mo yang layu. Tak ranggup nanti.
Isi ayam secukupnya
Bawang putih, bawang merah dan halia yang siap dikisar
Tauhu jepun
Sawi
Cili merah 
Air 
Garam

Cara-caranya:
  1. Tauhu potong bulat. Cili merah hiris nipis. Sawi buang bontot je, tak yah hiris. Siap cuci.. toskan/sejat.
  2. Goreng tauhu sampai kuning. Angkat dan toskan
  3. Tumis bahan kisar sampai naik bau. 
  4. Masukkan isi ayam. Biar sekejap.
  5. Masukkan air secukupnya kalau nak berkuah. 
  6. Bila mendidih perasakan dengan garam dan masukkan sawi.
  7. Kemudian masukkan cili merah, tauge dan tauhu yang siap digoreng tadi. Kacau sebati. 
  8. Bila cukup rasa tutup api. Angkat.
 

pppsssttt: Uols suka `togei` tak?


Previous
Next Post »
41 Komentar untuk "Apa kaitan TAUGEH dengan KESUBURAN WANITA?"

lyeen adalah manusia yg oaling suka mkn taugeh...tak kan pndg sayur lain bila nmpk taugeh..:D

Owhhh bagus rupanyer tauge ni he3 seyes xtau...

banyak ek kelebihan tauheh ni kan.. Ros selalu masak kicap campur tauhu yang biasa tu je.. campur kucai sikit :)

info terbaik!! zaza memang hantu togei hahaha.. mesti mintak lebih kalau mam kat kedai. ngeee

Saya memang subur klo tak mkn taugeh pon...hahaha...

Suka taugeh yg beso2 tu...sedap.

CikSU..
hehe Nisah pun suke jugak mkn togei ni, tapi lebih suke makan togei mentah, rangup2 sikit.. takpun masak dgn kucai, tumis kicap buh tauhu. togei tu kenalah rangup2 sikit... ermm sedapnya... :) okey. petang ni nak masak togei.

yeayy ! ! akk mgsa TAG :P

http://www.maileyjayley.my/2013/02/segmen-10-jam-tambah-bloglist.html

mmg sdp sayur togei ni, tambah pulak buh santan skit bg lemak.
tapi, x elok sgt utk lelaki, tak subur :)

sy suke.. mcm2 boleh masak dengan sayur taugeh ni kan...

Salam Cik Su.

Minta ke entry ni sat tau,

http://inilahrealitibukanfantasi.blogspot.com/2013/02/pengomen-setia-januari-2013.html

Nak alamat Cik Su :) hihi

alamak.. sya mmg x suka taugeh.. kalau order makanan.. dah bgtau xmahu taugeh tp ada juga confirm pulang balik.. hehehe

hmm saya tak suka makan taugeh :(

cheery xdelah fv sangat tapi mkn lah..tambah wat kerabu kerang,mkn bertambah nasi taw..hehe

ahah! sedappp tuuuu! ;) adik ros yg sorang tu sgt sukekan taugehhhhh tau! ;)

teringat dedulu,..akak pun pulun makan tauge gak....hihi..mmg sedap buat kerabu...

ciksu...untuk suami,..cer srh dia mkn 'surbex'..untuk kesuburan lelaki...sorry ciksu..akak saja nak syer usaha yg kami lakukan dl..manalah tahu..berhasil juga...akak tumpang gembira

kak.. sebelum jijah pregnant kan.. ada akak tu pesan gan jijah kalau nak pregnant amalkan makan taugeh sebab tauge mengandungi hormon yg boleh merangsang hormon untuk hamil.. alhamdulilah kak hamil :)

sekarang jijah suka amalkan taugeh.. tq kak yer share resepi ni...

Okje jugak penggemar Tauge...mmg sedap...hish toksah le ckp kerabu tauge kerang...nnti teringin hehe...

nur taugeh sikit2 bolehlah..
kalau byk sangat nur tolak tepi...

hihihi..lepas ni kena mknlah.. :)

assalamualaikum qaseh...bestnya kalau dpt makan...:)

tetiba teringat taugeh kat the chicken rice shop. feveret tu. :)

la ye ke,baru tahu. terima kasih atas info :)

pebret jaa taugeh ni kak, wat goreng kuetiow, makan ngn laks, buat kerabu,dan goreng bodo pun sedap...heeee

toge ni feberet ta tau.kalau nak masa buang dulu akarnya.hehe

Mmg suka mkn taugeh....klu campur mee goreng mmg terbaekkkkkk

akak ske makan togel mentah :)

husna suka..=)

teringat abah kat umah..sayur feveretnya nih..=D

kak intan suka goreng sayur taugeh dengan ikan bilis dan telor..

patutlah akk subur dik oii makan taugeh banyak sgt..hahahaha la nie kena amik pill perangcang bg anak2 besaq dulu.hehehe

taugeh memg byk khasiat...tp tuh la sy tak mkn..tgh blaja nak mkn

MJ suka makan togeh especially yg belum rebus, bila gigit krup krap krup krap :D

suka togei yg mentah tu sedap sebab bila makan rapuh lagi hihihi

anis paling xsuke taugeh.eee rasa geli

sangat tak suka toge ni..nak lagi yang mentah..tak suka rasa dia tu...kalo yang dah masak btoi tu gagah jugak la makan...tu sebab kalo oder makan mesti pesan tak nak toge ye...hehehehe

Sesekali dapat memang sedap sangat

ohh bru tau ni..hehe..thnks for sharing kaka

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF