Botok-Botok Ikan Bawal Emas


Hari tu ada tanya uols nak masak apa IKAN BAWAL EMAS tu kan.. nak kukus macam dah selalu sangat. 


So, saya try la goggle.. ghopenya ramai peminat IKAN BAWAL EMAS ni ye.. hihi.. saya je yang kurang tahu.. ini tahu pon sebab en. suami yang nak sangat makan.. sib baik jumpa ^__^ 

Jom uols try masak pulak lepas ni k.. nama pon kemain lagi Botok-botok Ikan Bawal Emas.. sib baik bukan BOTOX. kih..kih..kih..    


Tapi saya buat style saya la ye.. saya buat ikut bahan yang siap sedia ada dalam peti sijuk.. tak payah nak keluaq beli bagai.



Saya saja try buat Botok2 ni dan rasanya.. "sedap"..
Sumber dari SINI


Bahan-bahannya:


Ikan bawal emas   

Bawang besar  
Bawang putih  
Serai
Halia
Kerisik  
Serbuk kari ikan   
Daun kunyit
Daun kesum

Air asam jawa secukupnya

Garam sesedap rasa

Gula pemanis rasa

Pemanggang ajaib

Caranya:

  1. Ikan macam biasa cuci dan toskan.. bawang besar, putih, serai, halia dan kunyit dikisar.. daun kunyit just siat2 je untuk aroma.
  2. Satukan bahan2 kisar, serbuk kari ikan, air asam jawa, kerisik, gula dan garam.. gaul sebati.
  3. Amik ikan gaul bagi rata, perap sekejap.
  4. Dalam pemanggang ajaib lapiskan bahagian bawah dengan sehelai daun kunyit yang belom dicarikkan dan daun kesum.
  5. Masukkan ikan dan taburkan daun kunyit yang disiat2 tadi.
  6. Tutup pemanggang ajaib dan biar beberapa minit.. guna api semaksima yang boleh.
Lepas siap masak teruih je hidang Ikan Bawal Emas ni ye makan dengan nasi panas2.. cicah dengan ayaq asam ;)

Layan.. saya makan juga tau.. memang sedappp.. ghasa macam tak cukup je 2 ekor tu.. hihi

 

Isteri: "sedap, nak lagi, boleh"..

Suami: ;) (senyum tak perlu kata apa2 sebab percobaan suami nak bagi saya makan apa yang dia suka tercapai. bila saya tak makan suami macam tak sronok sikit.. bila makan bersama tak cukup tu yang sronok sampai berebut2 la) 

pppssttt: Ikan bawal emas dan bawal putih berbeza ye ;)



Previous
Next Post »
23 Komentar untuk "Botok-Botok Ikan Bawal Emas"

perh...sedapnya....teringin rasanya....huhuu

sedap! leh cuba.. zaza jarang beli ikan bawal :)

x pernah tau pun psl bawal emas ni. hahaha. mcm sedap je masakan ni. bole la try nnt

haiyo..tinggak tulang je????heheh nmpk beno sedap 2

SEDAP X TERKATA ESOK LUSA CIK ABG BELIKAN 3 EKOR PLAK...

Ada beza ka rasa dia ni ?
Amboi, licin kak. Hehe

ala...dah habis...ingatkan baru nak suruh pos sini cket...

Emmm...sedapnya...nak mintak sikit dah tinggal tulang pulak tu. TQ sudi cuba. Bg sy botok2 mmg sedap.

botok-botok ni makanan orang johor kan?

abis licin.....!
confirm sedap kan?

assalam ciksu...

seronok memasak bila ada yg sudi mkn,apalagi sampai berebut...kalau saya...makan sorg2 je le...sedihhhh

amboi tinggal tulang jer...untuk laki ciksu:)

memang nampak menyelerakan..makan panggang gini sedap..bebas minyak.. pemangang tu memang ajaib..hee

wahhh..licin..!
baru ingat nak minta sikit..hihi

Hheee, kira sapa2 makan ni leh awet muda kot ni.. :D

tak pernah makan botok-botok..
tgk tinggal tulang je confirm sedap ni..hihi

sy rasa sy x pernah makan bwl emas tau huhuhuhu.. apatah lg nak masak jadi botok2 mcm ni...

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF