Cempedak sedap diratah

Tapi AWAS ye sebab cempedak pon dalam kategori berangin jugak.. kalau uols jenis angin banyak dalam badan.. makan ala kadar sudah la ye.

Ikut pesanan Tun Dr. Mahathir.. "berhenti makan sebelum kenyang"..

Cempedak ni sedap diratah, digoreng atau dibuat bingka.. kalau buat bingka saya belom pernah try lagi.

Kalau nak digoreng jangan cari cempedak yang lasu atau masak sangat sebab nanti bila kita goreng dia akan serap minyak banyak.

Kalau ratah serah kat saya ye.. A++ saya bagi.. satu biji sekejap je habis yang penting isi cempedak tu jangan lembik sangat.. suka yang sedang2 gitu.. baru ada ummpphhh.. hihi

 
Ni pon dah kira lasu jugak ni.. terlupa nak kopek.. bekalan dari kuala kangsar.
Lepas dah selesai ratah cempedak.. bijinya jangan dibuang pulak.

Nak buat apa?
Uols basuh biji cempedak tu.. sejat dan letak air dalam periuk campur garam sikit pastu rebus sampai lembut/ empuk.. sedappp.. pekena pulak dengan kopi o panas.. lepas tu nanti akan ada la angin kuch-kuch hota hai yang keluaq.. hahahaaa

Comfirm uols penah makan juga kan.. kata anak kampung ;)






Previous
Next Post »
31 Komentar untuk "Cempedak sedap diratah"

zaza penah mkn biji dia... sedap!! tpi isi kureng hehehe zaza lebih suka nangka!

aritu baru pekena cempedak madu. sedap betul. ni tgk gambar terliur la pulak kan. warnanya cantik gitu. hehehe

kalau digoreng pun sedap tapi agak berminyak sedikit. hehe

baru last week makan cempedak goreng.lagi puas hati goreng sendiri dari beli kat kedai.=)

Akk suka gak mkn yg mentah tp xblh byk nnt perut jadi sebu :D

Ari tu teringin sgt nak makan cempedak, saya beli la cempedak goreng. pastu berangin satu badan, bisa2. Huu...

Kakak pun tak kisah makan yg tak bergoreng tapi biji dia kakak dah cuba rebus sampai kulit dia pecah tapi macam tak bolehlah QR sebab macam ada getah di atas lelangit selepas makan. Sedap memang sedap sebab macam ubi gitu...

Cempedak mmg sedap, tp cikmanis xtahan makanan berangin

Ala ciksu ni..saja kasi org terliur nak makan xD

mstilah penah mkn..tp pastu mmg kentut "wangi" la..hahaha

sya ni jenis byk angin so mmg x berani nk mkn byk2... badan kurus tp angin byk dlm badan.. aiyooo

akak langsung x leh sentuh cempedak ni...sebabnya akak automatik boleh dpt semput walau hakikatnya akak xde asthma..

cempedak goreng la sedap. nyum nyum.. biji dia pun pernah makan. hihihi..

salam ciksu....

sayapun suka sgt cempedak,suka yg ratah..suka juga yg digoreng...

cemmpedak kalau di goreng pastu makan...memang enak rasanya.

cempedak pon angin yer kak.. baru tahu.. tp baunya wangi...menusuk jantung..

memang sedap ratah...
lepas tu ribut....hihihi

angin bagi sesiapa yg tak tahan..

Tetiba teringin cempedak goreng hewhewhew

Lap-ayaq-meleleh

biji cempedak tue sedap wat gitu... dulu kecik2 selalu makan gitu..

saya suka makan bijik cempedak..:)

pernah masa kecik2 dulu mkn..mmg sodap...chempedak la ni mahal betul ye..kat pasar malam chempedak goreng 50sen sebijik..dh la kecik jer..

kak intan suka nangka..kalau gulai nangka sedap nyahhhh..:)

best laa cempedak..goreng lagi sodap

Cempedak goreng memang sedap, tp nak makan mentah tak berapa lalu, tp nangka memang suka :D

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF