Air Garam hilangkan pahit peria



Hari tu saya ada buat entri pasai peria katak kan.. ramai yang komen/ feedback yang dorang tak makan peria katak atau peria biasa .. 

Sebabnya PAHIT.. pahit sangat ke uols?


Selalunya saya atau mak2 uols pon mesti buat macam ni juga kan..


Nak hilangkan pahit peria ni.. uols just potong peria.. kemudian rendam dalam air yang berisi garam halus.. terpulang la dekat uols nak lama mana.. kalau saya selalunya sekejap je sebab saya tak nak hilangkan rasa pahit peria tu.. 


Bila dah rendam, cuci macam biasa.. sejat, kemdian masak la apa2 pon.. comfirm peria uols tak pahit dah :-*

pppsssttt: ayah saya pon kurang suka benda pahit ni :)



Previous
Next Post »
28 Komentar untuk "Air Garam hilangkan pahit peria"

ooohh..baru tahu.selalu sebelum ni mesti x nak mkn peria pasal pahit.=)

en.suami suka makan peria yg goreng.. sedap ranggup!

oohhh begitu ka.... dulu saya tak suka makan... bile da tue2 ni... terpikat jugak.... kalo saya suke potong nipis2.... tak terasa jugak pahit die...

Saya mmg suka pahit peria ni. Mmg sengaja tak cuci dgn garam sbb takut pahitnya hilang.

Lagi satu petuanya, celur peria bersama pucuk jambu. Biasanya kalau nk buat ulam ( cicah dgn budu ). Mak metua lalu belakang pun tak nmpak dah. hahahah sedap sangat!

haah pahit la..satu2nya sayur yg deqla x mkn.. hihi

Ooooo...patutlah mak saya selalu rendam dengan air garam..

pahit tu penawar..hehe

amy suka jgk peria nie..goreng dgn telur hancur..best..mak slalu buat..

petua mak amy, nk hilangkan pahit tu rendam dgn air beras,,bila nk masak nasi tu guna air tu buat rendam peria tu..comfirm makan sikit nk lg..hhehe

akak kalu peria ni masyuk masak tumis cili kering sikit je n buh santan n udang..sedapp

or

tumis telur pun cedap..peria katak makan ulam mentah cicah sambal nyok..huhu nangis :)

he3..xtaw klu pasni still xle nak mkn peria..

x pernah try pun. good tips ni! bolehlah try nnt.

akak suka makan peria..tp kalau pahit sgt pun x suka jugak...

minggu lepas dah cuba makan beli punya (mamaD yg beli), tak pahit sangat lah..so so okay. mungkin dorang guna petua ini agaknyalah.

saya suka jer peria... xyah bilas2 air garam he3

pahit laa cik sue..bile tah nak suke makan peria ni

yeke.. boleh bgtau mak tips ni.

aah dulu mmg suka jalan2, pusing2.. hihi..

betul tu kena rendam ngan air garam..atau rebus dan kemudian tos airnya pun boleh juga

ehhh biarlah pahit.. kan ke ubat tu.. mekchu suka tau peria..

thanks for sharing...tp cik siti tak suka makan peria..huhuhuh

saya pun suka kalau ada rasa pahit2 tu sikit, baru la rasa peria, if not baik makan timun jer khennn. heheeee

mak nur selalu buat mcm nilah..
tapi nur tak mkn peria ni...
hihihih

Pahit ni bagus, ubati penyakit..

Salam ciksu..

Cara inilah yg biasa sy guna...

sedap peria. Ros dah jatuh cinta ngan peria masa makan peria goreng berempah. hihi

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF