Asam Pedas Ikan Kembung




Asam pedas style mak saya. simple, just rebus tapi sedapppppp oke. syaratnya kene hirup kuah masak panas2 tu, baru terasa nikmatnya. ha ha ha :)

 seingat saya lah kan, mak pernah bagitahu yang arwah paklang/ abang mak saya panggil asam pedas yang dibuat oleh mak saya ni asam pedas orang malas.. hahahaa.. mungkin sebab simple dan cepat kot :) sepanjang mak masak asam pedas di rumah, ini lah stylenya. rasanya mak tak pernah pon masak asam pedas melaka versi tumis tu. walaupon mak tak pernah masak asam pedas style tumis tu, saya tetap suka asam pedas style rebus ni. salah satunya sebab ianya menu yang sihat sebab tak perlu guna minyak. gituuuu (",)

Tak macam asam pedas Melaka.. yang super duper sedappp kan.. ditumis dan diletak pelbagai rempah ratus untuk menyedapkan lagi masakan asam pedas tu ;) saya penah try buat asam pedas versi Melaka.. resepinya dari Chef Florance Tan.. saya tegok cara dia ajar para peserta Masterchef musim pertama.. pastu saya salin sebijik resepi yang dibagi dan ikut cara dia juga.. memey sedappp dan cukup segala rasa :)

Tapi yang ni saya saya nak share style mak saya.. memang pebret ayah lah asam pedas style rebus ni, siap hirup kuah lagi.. nak2 lagi time panas2.. sedap :)

Bahan-bahan:
Ikan kembung + bawang merah kecik + cabai hidup merah + serbuk kari ikan + belacan + daun kesum + bendi + asam keping secukupnya + air secukupnya + garam

Caranya:
 blend bawang merah, cabai/ cili hidup, belacan.. dah siap, campur dengan serbuk kari ikan sikit, gaul sebati
  • Kemdian masak rempah tadi atas api (tak guna minyak ye).. biar sampai rempah masak (kacau selalu).. 
  • Masukkan air secukupnya, biar mendidih.. 
  •  masukkan daun kesum, bendi dan asam keping, biar mendidih lagi..
  • Kemdian perasakan dengan garam..
  • Baru masukkan ikan.. bila cukup rasa, ikan dah masak bolehlah tutup api 
Simple kan.. tapi sedappp tau, sampai berpeluh hirup kuah asam pedas ni tadi.. saya sesema, demam lagi.. antibodi rendah rasanya ni.. huhu.. senang kena serang :(



Previous
Next Post »
26 Komentar untuk "Asam Pedas Ikan Kembung"

macam asam rebus pun ade gak rupa nyer.. tapi gambo comel sangat..hihi.

Sian ciksue ye, jgn lupa mkn ubat dan rehat secukupnya :)

salam ciksu...

simple takpe asalkan sedap....sy suka asam pedas ayam...

remy suka assampedas utara...sebab boleh hirup puas2...he3

jijah suka masakan asam pedas johor mak buat.. sedapnya..

style johor n melaka mmg dia tumis pekat je..tp kalau syle perak mak saya lebih kurang macam sue jugaklah...main campak je..kadang2 kitorang buat jugak asam pindang..color kuning tu :)

Yummy..sedapnya..dah lama tak makan asam pedas ni..hehe..

mamaD memang terer masak asam pedaih ni, suka ..memang sedap hirup kuah banjir...melelleh bayang tu..heee

hari ni mak masak asam pedas ikan kembung.... :)

kalau tak tntu terliur..hihi

ayam ngan daging pun boleh buat asam pedas kan? ciksu nanti makan vit C. ;)

Sedap tu sampai hirup2 kuah....
AJ kalau asam pedas memang makan kuah je....
sebab AJ tak makan ikan...

Ros panggil ni asam rebus.. Mak Ros pun suka yang jenis ni.. Tapi, ayah kurang minat yang ni.. ayah suka yang tumis punya :)

moga Cik Su cepat sembuh ye :)

Get well soon dear. Demam2 memang sedap la makan sup asam pedas macam ni kan.

Assallamualaikum dan salam kenal dr k nadz.

Sorry lambat reply pertanyaan rania pasal choc home made tu.. kalau nk letak badam or apa2 kekacang dlm coklat tu, seeloknya dibakar atau dipanggang terlebih dahulu. Nanti ia lagi rangup dan sedap.. harap skk dah menjawab ye soalan rania di blog akk tu..

saya kalau nak buat asam pedah mesti google... percubaan pertama saya... sedapppp....... kik kik kik (perasan) abang ipas saya pun cakap sedap....

ubat demam dah sampai..... jom join.....

http://remyhazza-satuperjalanan.blogspot.com/2013/03/segmen-siapa-blogger-bertuah-by-anak.html

amboiii kemain luv2 bagai no.hebebehe
sedap2 kena lak mkn ngan ns panas2..wahhhh

deqla kalo masak pun byk ikot cara mak... ehh gmbo tu nmpk sikit jek.. x puas tgk...huhu

simple&mudah untuk di masak..tq share resepi..da lme x masak asam pedas ni

salam sue

pekabar di hari ini......??

Tercari cari resepi jumpa pula yg simple kat sini bleh try.. Btw follow sini

sy dok melaka pn pntang dengau mana2 restoran asm pds best..trus terjah..asam pds mmg best :)

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF