Perginya Tak Kembali..

21 Mac 2012 

akan kekal segar dalam ingatanku.. pada tarikh itulah aku dan keluarga kehilangan adik no 2..

hari ini.....

21 Mac 2013

genap lah setahun pemergian adik tersayang.. Allahyarham Mohd Fikri Bin Ahmad.. dari lima beradik kini tinggal 4 beradik.. cukup terasa dengan kehilangan ni :(


di sini ku sisipkan sekali keratan akhbar sinar harian pada 22/3/2012.. jalan yang dinyatakan salah. kejadian sebenar berlaku di jalan tobiar sebelum sampai simpang 3 tobiar.. 


entry hari ni aku just nak cerita balik apa yang aku dengar dan tahu tentang kejadian yang berlaku.. 


29 Januari 2012

Itulah hari terakhir aku bersalam, bercakap, bergurau dan pandang wajah arwah sebelum aku berangkat pulang ke JB dan arwah pulang ke Sungai Petani.. selama tiga minggu aku di kampung.. dalam perjalanan balik aku diam seribu bahasa.. tapi memang aku `nangis`.. suami ada tegur.. "kenape setiap kali balik kampung je, tiba time nak balik mesti nangis.." tapiiii aku tetap diam.. sebab kali ni aku dapat rasa kelainan.. kelainan yang aku sendiri tak pasti..


23 hari berlalu tanpa sebarang syak wasangka, sehinggalah aku diserang migraine & ic serta lesen memandu hilang. memang menangis je la kerja aku. itu je yang boleh lepaskan tension. masa kena migraine dok ingat MATI je sebab sakit sangatttttt. siap tinggal pesan dekat bangchik.. kalau jadi pape suruh dia balik kampung jaga makayah. huhuhuhu.. tapi dia marah la dok cakap apa macam tu.. bila hilang barang, aku pelik sebenarnya.. entah macam mana boleh tercicir di mana, sampai ke sudah tak nampak bayang.. merata2 dah cari.. 

Selesai report, seminggu sebelum ayah mai JB bangchik pula sakit gigi, geraham bawah.. sampai mc.. last2 pi cabut.. selesai.. ayah mai, niat hati nak ikut ayah balik kampung tapi pikiaq macam2.. tak jadi balik..


21 Mac 2012 

tepat jam 1210pagi.. Arwah pergi buat selama-lamanya.. tanpa meninggalkan sebarang pesan, tanpa sebarang penyakit tetapi pelbagai tanda sudah diberikan... hanya orang sekeliling tak perasan bahawa `dia` akan pergi buat selama2nya.. antaranya,


Arwah cuti seminggu dan balik kampung.. arwah menoreh getah.. hampir enam tahun lamanya arwah tak pernah pegang pisau noreh.. arwah ada bagitau ayah nak kutip skrap/ getah (hari arwah dikebumikan).. kerja yang tak pernah arwah buat selepas berkhidmat dalam tentera.. sebelum masuk tentera arwah menoreh getah dan buat kerja wirering dengan abang sepupu..


Sebelum balik bercuti arwah sempat berjumpa ustaz dalam kem.. tolong ustaz angkat barang dari mula sampai habis sebab ustaz tu nak pindah.. arwah juga sempat luangkan masa bersembang dengan ustaz dan minta maap sebab arwah kata nak balik kampung.. nak rehat, penat kerja..


Arwah ada bagitau nak ke India bulan Mei.. atas urusan kerja.. arwah minta duit dengan adik no 3 sebab nak makan nasi kandaq dan suruh adik no 3 buatkan kopi special.. selalunya arwah buat sendiri.. arwah suruh aku balik duk Kl sebab senang nak jumpa.. 


Malam sebelum kejadian arwah sempat jumpa member2 kampung tapi arwah tak cakap.. bila member2 tanya arwah diam, senyum terus start moto dan berlalu pergi.. masing2 pelik..


Tak da sape yang tau tentang kemalangan tu.. walaupon jalan tu tumpuan orang ramai nak ke pekan tanah Merah, Pendang dan Alor Star tapi jalan tu gelap.. lampu jalan tak da, kiri kanan bendang.. Yang ada hanya moto budak yang berlanggar dengan arwah.. budak ni naik moto tak da lampu, tak da lesen, tingkatan 5.. sebelum ni pon ada kes sudah sebab langgar orang kampung cuma tak teruk..Semasa kejadian ada seorang orang tua.. dia mengatakan arwah langgar lari sebab tak da kat tempat kejadian.. JPAM datang amik budak tu saja.. dorang tak jumpa arwah adik saya.. siapakah orang tua tu?

Yang boleh tau bila kawan arwah on the way balik dan lalu tempat kejadian.. ternampak no. plat moto arwah.. masing2 call dan msg suruh arwah pi report kat balai polis.. "awat hang nak lari.. moto hang roadtax ada, lesen ada.." tapi setiap panggilan dan sms yang dihantar tak berbalas.. masing2 pelik sebab arwah memang cepat balas punya kalau ada sms atau panggilan yang masuk..

Member2 kampung pakat2 nak pi tempat kejadian, cari bukti.. betol atau tak yang arwah terlibat.. carik2 punya carik.. sudah puas memang tak ada apa2.. yang ada hanya serpihan no plat moto saja.. tapi adik no 3 tak puas hati.. dia nak cari lagi.. balik amik torchlight besar.. cari lagi dengan pertolongan rakan2.. akhirnya jumpa laluan moto.. ikut, ikut terus jumpa selipar, moto dan arwah.. muka arwah tersembam dalam ayaq bendang.. muka penuh selut.. tapi topi keledar masih terlekat.. arwah terus dibawa ke hospital dengan kereta member kampung.. 

waktu kejadian dalam 8 malam lebih la. sebelum tu arwah singgah makan di Jelutong.. memang lama la arwah duduk dalam bendang tu.. memang ada air.. masa adik no 3 angkat muka dah berselut.. selesai buat post mortem bagai dah disahkan oleh doktor tentang arwah baru ayah call aku.. 

kebetulan masa tu aku belum tidur tunggu suami balik daripada main takraw pastu dok sembang2 pasai posting.. baru aje nak lelapkan mata, tetiba ada call masuk.. no tak kenal.. tapi aku angkat juga.. dengar suara paklong deris, kawan ayah.. bila cakap dengan ayah, direct je ayah bagitau kri accident.. yang aku pulakk selamber je tanya "teruk ka.." ayah plak jawab "teruk tak teruk la tapi tak dak dah la......." 
huawaaaaaaaaa.. 
dan2 tu jugak la aku meraung sambil berjalan keluar bagitau bangcik kat bilik sebelah :'( lepas tu bangcik dengan suami je cakap dengan ayah.. aku dah hilang kata2, just nangis je.. 


Sepanjang perjalanan balik dari JB ke Kedah.. aku tak menangis sebab aku tak percaya.. macam tengah mimpi.. alhamdulillah perjalanan aku berjalan dengan lancar.. tanpa kesesakan di atas highway.. inilah hikmah Allah amik nyawa arwah pada waktu itu.. aku bertolak jam 1:10 pagi dan tiba diperkarangan rumah tepat jam 10:20 pagi.. sempat singgah subuh di Tapah.. ramai yang dok pesan bawa keta elok2..


Bila sampai depan rumah aku blurrr sebab orang ramai sangat.. rakan2 arwah yang lengkap beruniform, sedara mara, orang kampung semua ada.. lepas nampak van jenazah tentera yang ada kat luar ghumah baru aku percaya.. ada kematian di rumah aku.. setelah 7 tahun.. tok juga meninggal dirumah tu..


Aku dipimpin masuk oleh kak sepupu.. aku hanya kaku, airmata laju keluaq saat terpandang sebuah keranda yang diselimuti bendera malaysia.. saat penutup keranda dibuka, dada makin berombak kencang.. saat terpandang sekujur tubuh yang diletakkan di depan mataku.. aku diam seribu bahasa, menyeka air mata yang laju turun.. lagi aku sapu lagi lajuuuuuuuuu.. sampailah kain kapan dibuka.. aku pandang bahagian muka..

YA ALLAH.. sungguh tenang wajah itu, suci.. seolah sedang tidur.. aku terus seka air mata dari mengalir.. aku buang jauh2.. aku amati wajah itu buat kali terakhir.. aku kucup, aku peluk buat kali terakhir.. hanya 10 minit.. arwah disembahyangkan tepat jam 10:30 pagi.. alhamdulillah urusan pengebumian berjalan lancar atas bantuan rakan2 dari kem, sedara mara dan orang kampung.. arwah disemadikan bersebelahan kubur arwah wan, tok dan abang2 sepupu..


Selepas seminggu aku ke Kem Lapangan Terbang, Sungai Petani.. untuk amik dokumen2 penting arwah.. barang2 arwah pihak kem akan hantaq ke rumah.. aku sebak saat kawan arwah tunjuk satu tempat.. "pakcik, situ la, arwah selalu basuh moto, hari2 arwah basuh.. lepas ni tak dak dah la.."''sunyi, arwah tak dak.."Beberapa hari lepas tu, aku terbilang tarikh ic aku yang hilang dengan jarak tarikh arwah meninggal.. rupanya 40 hari sebelum arwah pergi.. patutlah aku menangis bagai nak rak, rupenya aku akan kehilangan yang lebih besar dan bermakna dalam hidup aku..       
     10 Februari - 21 Mac..


  • "Dari Allah Kita Datang, kepada Allah kita kembali".. Ya ALLAH sesungguhnya aku redha dengan dugaanMu ini.. berikanlah ganjaran kerana musibah ini, berikanlah aku pengganti yang lebih baik daripadanya..

kenangan dengan arwah..

  • Tok sebelah mak 1 Januari 2005                 
  •   Tokchik 2008
  • Pakcik anuat  2009
  • Tokwan belah ayah Ramadan 2010 
  • Paklang abang mak Ramadan 2011 
  • Adik 21 Mac 2012 
  • Paklong abang mak 20 Mac 2013



Previous
Next Post »
68 Komentar untuk "Perginya Tak Kembali.."

ya ALLLAH sedihnya kak...semoga keluarga kak tabah..al fatihah tuk adik kak..

sebak saya baca cerita ni.. Doa saya arwah ditempatkan dikalangan orang baik2.

Al-Fatihah... semoga rohnya ditempatkan di antara mereka yang terpilih di sisi Allah SWT..

takziah....semua tu adalah kehendakNYA...sesungguhnya kita tidak akan lepas daripada MATI

sedih..tp yang pergi tetap pergi..hanya kenangan dalam ingatan..tabahkan hati..

semoga mereka berada di dalam golongan yang beriman...

semoga kita berdua cecepat pregnent.... :)

salam takziah dari saya. tabahkan hati, kuatkan semangat. semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang2 yg beriman. Al-Fatihah...

sebak baca nukilan ni. sedih bila insan yg kita sayang pergi sekelip mata....

AL-Fatihah...
Semoga ditempatkan dikalangan insan beriman....
Sedih AJ baca ni kak.....
Akak tabahkan hati... Banyak2kan berdoa...

sebaris pun tak tinggal, sebak sy baca kisah arwah adik ciksu.. meninggal sama macam arwah adik saya kemalangan juga... moga roh mereka ditempat dikalangan mereka yg beriman...

Sedihnya baca entry akak....Al-Fatihah buat arwah, semoga rohnya ditempatkan di kalangan mereka yg beriman...Amin

al fatihah utk cik su sekeluarga, sungguh terharu dgn cite nie..semoga roh arwah ditempatkan di kalangan yg beriman..


p/s: keychain sy dh dpt. tima kasih

saya plak yg sebak bace kisah ni.. Moga arwah tenang di sn. I'Allah.

Innalillahiwainnailaihirajiun... sebak la plak kak... baca post akak ni ... Al fatihah untuk arwah adik akak...

takziah..manusia tu tak akan kekal, kita akan kembali kepadaNya satu masa nanti..al Fatihah untuk arwah.

al-fatihah utk arwah semoga dikalangan yg diredhai hendaknye.

sebak nur baca...
sabar ye ciksu...
Allah lebih sygkan arwah...
sama2 kita sedekahkan alfatihah buat arwah...

SALAM TAKZIAH..HARAP CIKSU TABAH..

Al fatihah...semoga arwah ditempatkan di kalangan orang2 beriman..amin...

adik cik sue rupanya.!!.... Al-fatihah.. deqla pun dulu 9 adik bradik tinggal 8 adik bradik..abg meninggal sakit buah pinggang.. ;(

al-Fatihah...semoga arwah tenang di sana... tabahkan hati ye Cik Su...

sebaknya baca.smp x sedar ada air mata mngalir..
kenapa ya depa x cari betul2.kenapa cakap langgar lari..kesian arwah dibiar lama dlm bendang..
al-fatihah tuk arwah.moga arwah diletakkan bersama org beriman.amin

rindu sgt pada mak..hnya doa & yasin jd hadiah padanya

sedihnya.. Al Fatihah untuk arwah.. :'(

Sedihnya... Al fatihah.. Semoga roh arwah tenang di sana dan ditempatkan dikalangan org2 yg beriman.. Amin

Awww.. Stay strong sis! He's in a better place now :)) *hugs*

sedeh..hu3..
sy bce curi2 smbil wat keje..sebak je rase..
sesungguhnya Allah lebih menyayanginya..~~

sedihnya kak..nanges sye bca..semoga beliau ditmptkn brsma org2 yg beriman..

Bergenang ayaq mata cikgu baca entry ni...sabaq naa....allah sygkan arwah,moga rohnya tenang di sana

sedihnye cik sue... bergenang air mata baca entry ni... semoga adik cik sue ditempatkan dikalangan org yg baik2 ye...

sedih sgt2..
lya baca satu persatu...
sesungguhnya tuhan lebih myayanginya..
sama2 kt doakan moga roh arwah dicucuri rahmat..amin

Semoga roh mereka tenang di sana.

Ya Allah sedihnya baca... semoga roh arwah di cucuri rahmat Allah.. semoga di tempatkan di kalangan org2 beriman..

Semoga arwah aaman disana...sabar ya su..al-fatihah buat arwah fikri

al-fatihah dear :( sedih rasanya bila kehilangan orang yang tersayang..

Al-fatihah untuk arwah.... semoga rohnya tenang di sana

sebaknya cikna baca. kalau kejadian yg mengejut ni mmg susah kita nak percaya. Allah lebih sayangkan dia. banyak2 sedekah al-fatihah utk arwah. semoga rohnya sentiasa dicucuri rahmat.

sedih kak fieda baca..teringat sepupu kak fieda accident masa umur 17 tahun..naik motor nk gi sekolah...malam sebelum meninggal arwah mintak maknyer goreng kueteow..dia mkn byk sgt..esok pagi tu arwah accident..

Al fatihah buat adik Sue..

Takziah...Harap bersabar yer..setiap yg hidup pasti akan kembali pd-Nya jgk akhirnye..Mungkin Allah lebih sygkan die..

innalillahiwainnailaihirojiun..

Al Fatihah..
sedih baca entry sue kali ni...
tabahkan hati..moga mereka tenang di sana..
kita yang hidup teruskan bersabar menempuh ujian kehidupan..

moga rohnye tenang diSana..amin..

Takziah saya ucapkan atas pemergian bapa sedara serta adik Qaseh. Kalau jln Tobiar tu... dah dekat sangat dgn kg saya.

إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعونَ

Al-fatihah untuk adik awak..
Yang hidup pasti akan pergi....tugas kita yang hidup ini sentiasa doakan arwah..

Kita nangis sebab kita sayang. Bertuah arwah kerana mendapat keluarga yg menyayanginya.

Allah kan Maha mengetahui akan segala percaturan dalam hidup kita. Al fatihah buat semua yang telah pergi. :)

Ya Allah sedihnyaa akak :'(

sabar tau kak . in shaa Allah mudah mudahan arwah ditempatkan di kalangan org yang beriman . al fatihah

salam ciksu...

sedihnya baca entry ni...Alfatihah buat yg telah pergi....

p/s...nak hadiah..?jom le berpantun

adik sy pun meninggal eksiden jugak, dalam 2 tahun lepas..:|

sebaknye bace kisah adek cik su ni. al fatihah buat arwah.

sentiasa ingatkan mereka dalam doa ...

salam takziah .. pilu hati nie membaca entry awk. moga arwah ditemptkn dlm golongan org yg beriman. alfatehah

al fatihah...

memang sedih sangat kalu hilang orang yang kita sayang....

Ya Allah.. sedihnya saya baca.. siap meremang bulu roma.. terbayang2 kejadian tu.. pe2 pun moga arwah ditempatkan dikalangan mereka yg beriman..

sedih kak intan baca...memang bila kita kehilangan org yg rapat dgn kita , kak intan rasa sampai bila2 pon kita x leh lupa..kan...macam depa duk ada ja...saabar ya ciksu..sedekahkan doa pada depa banyak2..AL FAtihah

alfatihah..sedihnyer cik su wani baca..sebak rasa

Smoga cik Su sekeluarga tenang dan semoga roh arwah dicucuri rahmat

al fatihah buat adik ciksu..perit kan kalau kehilangan keluarga tersayang..nak2 adik beradik sndiri..

Semoga roh arwah ditempatkan bersama2 org2 beriman.Alfatihah...amin

alfatihah kak....allah ambil balik apa yang kepunyaan DIA dan kita hanya meminjam sahaja

sedih akak baca ciksu..moga arwah adik ciksu ditempatkan dikalangan org2 yg beriman dan beramal soleh...

akak juga pernah kehilangan... 2 org dalam masa yg singkat.. arwah ayah akak pergi selepas sebulan 1hari mak akak meninggal, sedih sgt2 walapon tahun ni adalah tahun ke 7 tp masih terbayang2 lagi wajah mereka,bila blk kg lg sedih,sakit nak bersalin tanpa mak lg sedihhh...tp itulah setiap apa yg berlaku pasti ada hikmahNya kan

Al-Fatehah rsa nk meleleh ayaq mata T___T sedihnyaaaaa....

Sedih sy bce entry nih..menangis trus

moga adik ciksu berada di kalangan org2 yg beriman.
sedekah kan al-fatihah di kala rindu menyinggah ye.
moga bertemu di jannah kelak...

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF