Ghope Ikan Talang..







Buat Kak N. Aima K yang bertanya rupa ikan talang tu macam mana.. ni entri saya bawakan khas buat uols yang tak tahu, yang dah tahu dok diam2 ye.. hihi ;)
ehsan google
Inilah ghopenya ikan talang.. selalu ada dua jenis.. satu ikan talang masam, satu lagi ikan talang masin.. tapi bagi saya dua2 sedap.. janji namanya ikan talang.. dekat tulang2 tu yang sedap.. hari ni pn saya makan nasi dengan Gulai Ikan Talang lagi.. hihi :)

Masa dok Jay Bee saya tak pernah jumpa ikan talang ni.. yang saya selalu jumpa ikan kurau.. bagi saya tak sama langsung.. kalau nak makan setiap kali balik Kedah mesti saya beli stok siap2.. sedap tau :)

Saya suka beli kat pakcik Daud je.. area saya memang dia je yang juai.. dekat Pekan Nat Tanah Merah dia ada, Nat Tualang pon dia ada, Nat Pendang pon dia ada, Nat Simpang Tiga Titi Hj. Idris pon dia.. hahaha, tengok semua saya tau tempat dia meniaga.. klasssss ngko ciksu.. ;) pakcik Daud ni memang juai ikan2 kering dan masin je.. tapi ada gak asam gelugor, asam keping yang dia juai :)

Ikan talang dengan ikan kurau sama tak?

 "eh.. eh.. ciksu, dah nama pon tak sama, comfirm la berbeza kan..".. 

" ye kew.."

"mana la nak tau kot2 lain negeri lain panggilannya kan.."




Previous
Next Post »
13 Komentar untuk "Ghope Ikan Talang.."

ikan talang buat goreng letak bawang ngan lada kecik..sedap..tak pun buat sambal tumis..sedap gak...

ouh,...nik ke ghope ikan talang...slama ni tau makan ja..xtau nama...heee

baru tau!!!bute ikan sy neh!!heheheh!!!

err cikna mmg fail bab2 ikan ni. hehehe.. bagus ciksu semua ikan ciksu kenal.

Mak suka ikan talang masin.....

gulai ikan talang campur nenas sedap hihi

ikan ni byk kat kedah ke..?rase dia best ke yg?

bab ikan ni mang mintak maaf la... tau sket je jenis ikan... hihi

jaa suka ikan talang, nak lagi part yang tulang, ralit ler jaa duk ratah isi kat celah2 tulang tu... hehehee....

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF