Kerisik Homemade..

Saya memang suka buat kerisik sendiri.. sronok.. lagi satu puas hati sebab kita buat sendiri kan.. kebersihan comfirm terjamin :)

Selalu buat tak banyak.. cukup la satu tupperware tu je.. habis buat lagi.. sukat guna tupperware tu jugak.. hihi..


Tengok, minyak original tu.. berladung ;)

Saya akan guna kerisik kalau nak buat kari, daging masak hitam atau ayaq asam.. 

Saya pilih buat sendiri sebab saya kan banyak masa free.. tak gaduh dengan sapa2.. bagi cik abe makan cukup2 pastu saya buat la keja saya.. buat kerisik ni amik masa yang agak lama.. kena sabaq manyak2 tau.. hihi

Kelapa parut tu kena goreng atas kuali sampai jadi warna coklat2.. pastu tumbuk dalam lesung batu.. nak dapat hasil macam tu, saya tumbuk cepat2.. kiranya angkat panas2 tu teruih tumbuk.. baru la betoi2 dia pecah minyak :)

Ada sape2 nak order kew.. hihi





Previous
Next Post »
23 Komentar untuk "Kerisik Homemade.."

Memang rajinlah kalau macam tu. Kakak jarang guna kerisek selain masak rendang, masak rendang pun jarang...

Kerisik?? dah lama tak makan.. Sedapkan.. :)

akak nak order jugak le tp kasilah diskaun sesama kita, bolehkan?

Rajin qasehnyarania wat kerisik... Maunya lenguh gak berdiri kat dapur tu..hee

kerisek bt sendiri mmg puas hati,..dl rajin gak buat sekarang,..mim alif laas ler...hihi

buat sambal kerisek sedap gak

ehe..sambal serai letak kerisek..

betul..perlu kesabaran yg tinggi.. rajinnya ciksu..

teringat mak jijah selalu buat kerisik sendri camni.jijah yg fedup nak goreng n tumbuk sampai berminyak..huhuhu

salam sue
E-mail ta sue..
tiranaaduka@gmail.com

Rajin nya Buat kerisik sndiri..klu akak ni terlebih 'rajin'plak..hehe..
buat time2 ada kenduri je..hehe.
sedap kerisik home made ni:)

Amboiii sebekas tu, xleh bayang gigihnya cikgu tumbuk dengan lesung batu hihi

rajin buat kerisik..
org2 yg sabar ni Ceksu.hehe
kalo ai boleh lena.ark ark ark

Rajinnyer..alynn suker makan gitu je kerisik ni..meratah..tp tak elok org tua2 kata nanti cacing..betul ker hihi

rajin nyer cik su..

dulu suka jugak wat sendiri...

tapi jap2 dah jadi warga mas ni..mals tu lebih banyak dari rajin...

tabik spring ngan cik sue. rajin sangat buat kerisik. izan tak pernah pun buat sendiri. rendang pun jarang2 buat. kalau kari pulak tak letak kerisik...

mmg kena byk sabar buat kerisik ni...
bila tumbuk tu wangi je bau kan....

mak cikna pun suka buat sendiri. goreng kelapa pastu blend. senang je kan. :)

sedap ayaq asam buh kerisik .
belah utara je rasa buh kerisik kalau belah pahang depa guna air asam jawa..tak kick..haha marah cik abam nanti

lehaiii...ghajinnnyeeee....nak hoderrrr...ehehehe...

Rajinnya buat kerisik...
Mak AJ ada jugak buat, tapi jarang sangatlah... =D

rajinye cik sue buat kerisek sendiri...

kasilah sebut rega, alaaaaaaa ntuk kegunaan sendiri jer.. huhuhu

mak ros pun buat sendiri. dulu ros la tukang menumbuk. hihi

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF