Buah Gajus



terjumpa pic ni tadi. suratan atau kebetulan.. hihi..

nilah buah gajus. satu geng dengan pucuk gajus tadi. tengok buah yang merah menyala tu teringin la pula. dah lama tak makan. camno nak makan asyik merantau je khojenya.

itu pucuk gajus yang tua, yang nak buat ulam kita petik pucuk gajus yang muda2. baru lembut nak mengunyahnya..

ingat lagi dulu2 masa kecik bila musim buah gajus ni, saya mesti kumpul biji gajus ni pastu kami bakaq. ada yang sampai rentung la.. haha.. indahnya saat itu ;)

caranya kami korek lubang. pastu kami letak bara kat bawah. atas tu kami lapik la, ala lebey kurang macam pemanggang ikan dulu2 tu. pastu kami letak la buah gajus tadi. dekat buah gajus tu letak minyak sikit.. hihi.. zaman budak2. 

sapa yang tak pernah makan buah gajus, biji gajus, pucuk gajus?

pppsssttt: kat kampung saya ada dua batang pokok gajus ni.. mood nak balik kampung sebenarnya ni.. hihi





Previous
Next Post »
25 Komentar untuk "Buah Gajus"

Kakak dulu pun buat sama macam ini masa kanak-kanak. Tapi buah gajus kakak kuning tau. Kalau dapat yg merah macam ini bestnya. Tak pernah jumpalah kakak..

Ulam pucuk gajus yg sedap tu sebab aroma dia huh... cecah sambal belacan sedapnya:)

nampak cam sedap...dan nampak cam buah jambu madu jer...he he he...

Pucuknya pernah makan..tapi buah gajus belum pernah merasa lagi...

sedapnya buah nie.teringat zaman kecik2 dulu.

wahhh, x prnh mkn buah gajus. slalu mkn biji gajus je

lama tk mkn buah ni....lupa dah rs dia camana...

sekali tgk mcm jambu air pulok... kehkeh

wahh cantiknya buah dia, dedulu masa ada pokok ni kat belakang rumah, kejap buahnya ada yang ok kejap ada yang buruk, ikut musim dia... tapi memang rindu lah bakar bijinye tu.. dah bakar then nak ambik isinya kena ketuk2 dulu...

tak pernah lagi makan buah gajus. cam buah jambu air ke rasanya? biji gajus tu mmg selalu mkn yg goreng punya

selalu beli yg dalam bungkus tu

tong garden ke apa ntah nama dia. sedap

rasa lemak2 sikit hihi

assalamuaalikum qaseh...cantik jer buag gajus tu...;)

Lma x mkn buah gajus... Tapi biji lagi sy suka dr buahnya... Pucuk dibuat ulam. Wnagi dansedp..

adehh..terliur...
lama tak mkn..terasa kelat2 buah ni...

apa rasa buah gajus tu ciksu? pucuk & biji pernah la makan. ;)

beli jer gajus timbang, salay atas pemanggang ajaib, letak butter skit sampai garing, trus ngap. jarang plak terfikir nak search camner rupa asal buah gajus.

akak panggil janggus..ikut cara mak cakap..bestnya color merah

akak tak suka sangat buah gajus nie...hihihi

amboi ciksu nak balik kg bila tu?.. Ros balik next week. ni pun dok membilang hari.. maklumlah lama tak balik... hihu

Seumur hidup tak pernah makan buah yg merah tu.... Gajus tu pernahlah.... Sedap ke QR?

Kite ni ngidam..teringin Sgt nk mkn buah gajus tp x dapat2. Search jugak kot2ade sesiape yg jual..nmpaknye kempunan LA kite

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF