Kuih Bunga Pudak



Pernah makan? "sedap ke.."
Pernah tengok? "di mana.."

Pertama kali seumur hidup saya jumpa dan makan ini kuih.. namanya Kuih Bunga Pudak..

Masa mula2 mak bagi suruh rasa, saya ingat durian crepe la.. *kononnya..* sebab seakan-akan kan.. cuma warnanya lain sikit.. mana nak tau versi orang kampung.. hihi


Sekali gigit lain pulak rasanya.. teksturnya lembut lagi halus.. mudah lerai.. tapi TERAMATLAH SEDAP.. tak manis sangat.. kulitnya dari tepung pulut.. intinya dari kelapa..

Kuih Bunga Pudak ni sejenis kuih orang lama la.. hampir pupus rasanya.. 

Ini pon mak saya tempah khas dengan satu makcik ni.. jauh juga la mak pi tempah hari tu.. kalau tak silap di Kampung Kriang Pulau, Tandop, Kedah.. mak order melalui sedara yang duduk area sinun.. semata2 untuk adik mak yang buat kenduri kawin anak keduanya :).. kiranya ini buah tangan dari mak saya la..

Teringin nak ajak mak pi order lagi kuih bunga pudak ni.. pastu boleh lah tengok cara makcik tu buat kan.. saya ajak mak saya buat tapi mak kata nak buatnya agak renyah sikit.. 

Ini entry yang saya pernah selit pasai kuih bunga pudak.. 


Previous
Next Post »
16 Komentar untuk "Kuih Bunga Pudak"

seyes x pernah makan tau ... jauh sekali pernah dgr nama..

sedap dan cantik kalau dibuat hantaran...

bunyik2 nya macam sedap... tak pernah dengar or makan skali pun...

moning
salam isnin
cuti pg mane...

Penah nampak...tapi x pernah makan...

ohohoho..mmg tak pernah dgr la nama kuih ni.hehe

tak pernah tengok apalagi makan..
cer pos sini skit..hihi

kuih apa ni kak..alahai..1st time dgr ni...huhuhu.lame tak singgah.. :)

tak pernah tengok pon..pelik nampaknya..hee

nnti nak try tnya mama la pasal kuih nih..hehe..

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF