Homemade Laksam

hari ni kita buat laksam oke. versi homemade, lah.. nak? Ala.. senang je pon.. saya belajar buat homemade laksam dengan mak saya :)
Dah lama saya belaja buat laksam ni dengan mak saya.. cer tengok watermark saya tu.. versi lama kan.. first watermark yang saya guna dalam blogging..

Buat laksam ni senang je sebenarnya.. apa yang penting bancuhan tepung kena menjadi la ye.. kalau tak, tak tahu ler apa ghopenya nanti.. hihi

Mak ajar saya guna sepeket tepung beras.. untuk jualan hari tu.. kat sini saya buat yang simple je ye.. ala, saya tahu dekat rumah uols bukannya ramai orang pon kan.. lain la kalau balik kampung ;)


Antara bahan-bahan yang diperlukan untuk buat Homemade Laksam simple dan murah :)

2 cawan tepung beras
2 cawan tepung gandum









  • 2 cawan tepung beras
  • 2 cawan tepung gandum
  • Air secukupnya
    Garam secukup rasa
    Daun pandan -ikat untuk sapu minyak pada tudung periuk
    Minyak masak 

    Cara buat :
    1. Sebelum tu panaskan periuk pengukus.. kalau air banyak lagi cepat masak..
    2. Campurkan kedua jenis tepung di atas dalam satu bekas.. masukkan garam dan air.. kacau sebati.. (bancuh cair yer kalau tepung keras bila gulung akan terkoyak).
    3. Satu senduk adunan sudah memadai (jangan terlalu tebal dan jangan terlalu nipis)
    4. Guna tudung periuk untuk letak adunan tadi.. sebelum tu sapu tudung periuk dengan minyak masak.. guna ikatan daun pandan tadi.. tujuannya supaya adunan tepung tak melekat dan senang nak gulung nanti
    5. Kukus hingga tepung masak.. macam di atas.. dalam 5 minit mcm tu la tapi kalau air dah mendidih cepat je masak tepung tu. pandai2 la ye budjet masa :)


    comelkan..hehehe
    Bila tepung dah masak angkat dan gulung.. kalau nak senang gulung guna hujung sudu sambil tu sengetkan sikit tudung periuk tadi.


    Saya memang suka makan Homemade Laksam.. kebersihan & kesihatan pon terjamin.




    Beginilah hasil Homemade Laksam banyakkan.. kepuasan bila dapat buat sendiri :)
    Kalau nak resepi Kuah Lemak kat sini  

    pppsssttt: Ada sesiapa penggemar Laksam macam saya :-*



    Previous
    Next Post »
    0 Komentar untuk "Homemade Laksam "

    Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

    Terima Kasih Sudah Berkomentar
     
    Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
    Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF