Nasi Goreng yang sedap..


Saya pon tak tau nama apa nasi goreng ni.. sebab resepi ni saya ingat2 lupa..

Kesahnya dulu saya memang suka tengok rancangan masak2 kat tibi kan.. main ingat apa je bahan yang chef guna.. pastu pandai2 ko la nak adjust..

Ni nasi goreng yang Chef Wan buat dalam program ayamas kalau tak silap saya.. dah lama rancangan ni.. Bagi saya nasi goreng ni memang sedapppp tau.. saya suka bau aromanya.. sebab ada belacan dan ikan bilis.. sedap je baunya.. hihi.. 

Antara bahan yang digunakan ialah:
  • Nasi putih secukupnya -saya biasa untuk 2 orang makan je la tapi didoublekan.. 
  • Daging burger -goreng, kemdian potong dadu
  • Tauhu -potong dadu, goreng (saya tambah)
  • Lobak merah -potong dadu
  • Nenas -potong dadu (saya tak guna)
  • Lada benggala hijau, merah - potong dadu 
  • Gula
  • Garam 
Bahan Kisar
  • Ikan bilis, belacan, cili kering -kisar
  • Bawang putih dan besar -kisar
Bahan sampingan 
  • Daun sup -hiris halus
  • Bawang goreng 
Caranya:
  • Tumis bawang kisar sampai garing 
  • Masukkan ikan bilis, belacan dan cili kering yang dikisar.. biar sampai pecah minyak..  
  • Masukkan lobak merah.. biarkan masak
  • Masukkan cili benggala.. biarkan masak  
  • Masukkan gula dan garam.. biarkan.. kemdian masukkan nasi putih 
  • Kacau sebati.. bila sebati dan cukup rasa
  • Taburkan daging dan tauhu goreng tadi.. biarkan masak
  • Masak, tutup api.. siap
  • Tabur dengan daun sup dan bawang goreng     
* Nasi goreng adalah salah satu peberet saya kalau `penyakit malas masak` mai :p
 
Dah makan malam ke?

Previous
Next Post »
9 Komentar untuk "Nasi Goreng yang sedap.."

nak g makan la kejap..
lapar pulak perut ni :D

sedap kan tumbuk ikn bilis.. hehe tdi bru je mkn meggi teringin pulak :)

cik siti da lapar balik...huhu

akak kalau buat nasi goreng suka racik2 bawang merah ngan bawang putih..pas tu suka letak sayur..ikan bilis x lupa..hehehe..

haha..ciksue mcm mama husna..klau dh x larat or xtaw nk mkn apa, mesti nasi goreng jlan penyelesainnya..

tp xpaa..nsik goreng pon sodapp..=D

tgk resepi..mst sedap nc grg ni..nak cubalah..tq share ye ciksu

deqla biasa buat nasi goreng simple2 jek.. hihi..ikot resepi simple deqla..

mang pun, klu rs cm mls nak msk banyak lauk,masak nasi goreng je dah cukup...

nasi goreng campur-campur nih. semua bahan ada.

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF