Pucuk Gajus @ Pucuk Jangguih



saya tak pasti uols panggil apa. kalau bahasa bukunya pucuk gajus la. kalau belah utara sinun kami panggil pucuk jangguih.

kalau buat laksa, kena pula time musim pucuk jangguih ni banyak. memang sedap :)

tapi saya suka jadikannya sebagai ulam.  cicah dengan sambai belacan atau kami panggil cabai tumbuk ja :)

kalau balik kampung, ada banyak hasilnya comfirm saya petik bawa balik kl. kot area kl mana nak ada. pucuk lain banyak la. setakat ni tak pernah lagi la jumpa orang juai pucuk jangguih ni.

sapa suka makan pucuk gajus?



Previous
Next Post »
22 Komentar untuk "Pucuk Gajus @ Pucuk Jangguih"

kalo kelate kita panggil pucuk te're sebab buah dipanggil buah ketereh..

x pernahhhh....dalam laksa jer la kot... best ek buat ulam CikSu?

Pucuk jangguih ni, memang kesukaan saya ni.... Apa lagi kalau dibuat ulam atau dimakan dengan laksa. Best sangat.

oo dlm laksa pn ltak eh..ayu xpnh mkn lg ni..ulam2an krang..hehe

sayaaaaaaaaaaaaa....paling suka, kena pulak dengan sambal tempoyak n ayam goreng, perghhhh

salam sue...betoi2 ..kat belah kedah panggei jangguih..dulu2 depan rumah penuh pokok ni...pastu siap kumpul2 biji2 dia buh dalam guni..upernya tula kacang gajus kan...org pack2 jadi mahai kan...

pucuk jangguih!! haha..dulu husna suka sgt kebas pucuk kat jiran umah sebelah..buat ulam makan tiap masa..=P tp skarang dh x mkn lg sbb mama x kasi..xtaw kenapa..=/

terbaik.. ulam paling suka kat rumah mertua ada, p tulah buah gajus dia ak berbuah sbb kt org dok amik pucuknya buat ulam..

selalu makcik guna daun ni utk jadikan ulam dlm laksa. mkn ngan nasi pun sedap

deqla pun suka ulaman ni.. x ksh la apa2pun janji ulam.. kalo mkn dgn laksa kureng kot..sbb deqla suka laksa yg kosong letak cili ngan telor je..hahahah

kat rumah sokmo2 ada ulam ni.. tapi kita tak berapa suka sangat...

pernah mkn, tapi jarang2..
susah la nak jumpa..

bolehla makan tp xdela suka sgt. mcm kelat2 kan. favret cikna ulam raja. ;)

owh ni laa n3 berkembar tu. bunga pink tu mcm bunga kantan kannnn

cicah ngan budu sodap nih :)

pucuk nie memang sedap....akak pun suka...

Lagilah tak pernah makan QR hehe

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF