Puding Roti Kukus versi IntanBerlian..



Gara-gara terpandang dan tertarik dengan dekorasi Ina Intanberlian buat Puding Roti Kukus teruih saya pon sebuk juga nak buat.. padahal dah lama tak buat tau.. 

Kalau tak silap, saya pernah buat Puding Roti Kukus ni masa mula-mula kawin dulu.. hahaha.. lama giler kan :) Cuma saya tak guna susu pekat.. saya guna gula pasir je :)

Bahan-bahan yang digunakan :)

  • Roti putih secukupnya
  • Susu cair 1 tin
  • Mentega secukupnya (untuk sapu dekat loyang, roti dan cairkan)
  • 6 sudu besar gula pasir
  • 2 penutup esen vanila
  • 2 biji telur
  • Kismis hitam, kuning dan chocolate chip secukupnya

Roti yang siap dibelah.. kemdian sapu mentega.. pastu susun dalam loyang cantik2.. 

Oh ya, sebelum tu sapu juga mentega disekeliling loyang.. sebahagian lagi cairkan atas api.. 

Dalam mixer satukan gula, esen vanila dan telur.. pukul sampai sebati.. kemdian masukkan susu cair.. pukul lagi.. siap :)

Dalam loyang susun roti.. kemdian curahkan mentega yang siap dicairkan.. pastu tuang adunan telur tadi.. biar sampai roti serap..

Taburkan apa yang uols nak tabur.. saya ada stock kismis hitam, kismis kuning dan chocolate chip :)

Masukkan loyang tadi dalam pengukus.. kukus ia sampai betul2 masak ye..

Hasil selepas dikukus.. beginilah ghopenya Puding Roti Kukus versi saya :)

Puding Roti Kukus siap untuk disantap.. hihi.. bagi saya rasanya dah cukup sedap.. tak manis sangat.. makan panas pon sedap, sejuk pon sedap.. saya tak buat sos kastad ye.. 

Kalau uols nak resepi sos kastad sila ke blog Ina Intanberlian ye.. comfirm uols pon akan tertarik dan terasa nak mencuba nanti.. :)

Sarapan pagi saya hari ni.. uols dah sarapan ke? makan apa tu ;)

Previous
Next Post »
18 Komentar untuk "Puding Roti Kukus versi IntanBerlian.."

terliur tgk puding tu pepagi ni..hihi

wah, sedap ni ciksu... yg kukus ni lbh moist kan :)

ta pnh buat lg yg jns kukus nie..xpandai..huhu

saya suka puding roti sebab letak kismis,kismis manis,sedap wooo

sedapnya....
Nur dulu pernah la buat,,tapi bukan kukus,,bakar.. :)

wow..sedap ni..akk pun dah lme x buat ni..nak buat lah nanti

wahhh rajinnye cuba... nmpk sedap la...

sedapnya.. rajin ciksu masakk!

oic dah cuba jugak eh.. mesti sedappkan.. xde sos kastard kalau dah sedapp.. makan aja...

lepas ni bole cuba puding roti nealopah plak yer...kikikiki


http://nabihahsejutarasa.blogspot.com/2013/01/nea-lopah-puding-roti.html

Ya allah..senang sgt2 step nk buat..x pernah buat sebelum ni..yes hari cuti ni boleh try..
tqvm.. :)

Ya allah..senang sgt2 step nk buat..x pernah buat sebelum ni..yes hari cuti ni boleh try..
tqvm.. :)

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF