Resepi Kuih Bunga Pudak



Ni saya tanya mak.. saya sendiri tak pernah buat kuih bunga pudak ni.. makan pernah.. itu pon sekali je dapat merasa.. kalau ngidam jenuh ler nak mencari ni.. sib baik dekat Kedah.. udah namanya kuih tradisional Negeri Kedah.. hihi..


Boleh la nak pi cari sebab sedara kepada mak saya punya sedara duduk area sinun juga.. 

Kueh Bunga Pudak ni dijual dengan kuantiti 100 biji RM18.. nak buatnya punya la rumit.. biasa la kuih orang lama.. teknik pembuatan tu mahei.. 

Masa saya sekolah rendah.. saya pernah tengok arwah tok belah mak saya buat kuih karas.. punyalah best, agak mencabar rasanya.. hahaha.. guna kekdah lame.. issshh2, kalau lah saya boleh putarkan masa itu kembali :)
*tetiba rindu pulak suasana tu.. Al-Fatihah..


Kalau sesape antara uols yang ghajin, moh ler kita pakat2 buat kuih tradisional yang satu ni pulak, nak?

 Bahan2 untuk KULIT:
  • 1 bungkus tepung pulut
  • 1 cawan air
  • 1 cawan garam halus
Bahan2 untuk INTI:
  • Pewarna -terpulang yang saya makan ni warna merah
  • Perisa ros
  • Garam -sesedap rasa
  • 1 biji kelapa parut
  • 1 cawan gula pasir
Caranya:


  1. untuk inti campur kesemua bahan2nya.. kemdian goreng dengan api sederhana.. kacau sampai kering.
  2. untuk kulit, satukan semua bahan.. kacau sebati.. biar dalam setengah jam..
  3. sediakan kuali sederhana panas.. cedok la dalam 1 sudu pastu tapis guna penapis.. kemdian ayak tepung tadi ke dalam kuali.. ayak bagi cun2 la, supaya senang nak letak intinya nanti..agak2 dan cun baru
  4. cedok intinya pulak.. letak ngam2 la sebab sat lagi nak kena lipat bagi terbentuk 4 segi macam uols tengok dalam gambaq tu.. panaskan kan sekejap.. pastu angkat ler.. agak2 la ye..



pppsssttt: cik abe saya suka, saya pon suka.. ralit je bila kunyah kuih bunga pudak ni ;)


Previous
Next Post »
22 Komentar untuk "Resepi Kuih Bunga Pudak"

owh peliknya nama dia..first tima tahu nie..ingatkan sagu ehe..

kuih apakah ni? x penah lak dgr... huhu.. nmpk mcm gebus jek..

Mesti sedap.. akk x pernah pun mkn kuih nie..

tengok camne bila dah potong kuih bunga ni... leh? macam berminat nak wat.. tak pun lenkali wat amik toturial nak buatnya.. tang kulit tu.. nak kata cam buat kulit durian crepe atau ketayap ke? mcm tak serupa je... camne tu.. kurang paham mok cik ni..

nampak cam sedap jer... seriously x pernah makan...ekekeke...sian tak?

tgk gayanya pun susah nk buat kan?

Kakak belum pernah jumpalah... rasanya macam abuk-abuk bila baca resepi tapi tak ada pulak yg berbungkus macam ini. Unik kuih tradisi dan sedapnya mesti menggamit rindu nak menikmati kalau yg dah pernah merasa..

xpernah pulak dengar kuih nih hihi

ROs tak pernah makan pun kuih ni..

Nak kena mahir baru boleh jadi cantik macam crepe pulak kan..

Boleh business ni kalau rajin.

erk..ciksue, asal husna dok kedah pon x pernah dgr nama kuih nih apatah lg melihat dan memakannya..=/

asal kedah ek kuih ni..? hana xtau plak wlupun hana duduk kedah. hehe bagi sikit nak rasa :)

nampak rumit jugak cara buatnya kan...

kalau rajin okay la..mcm nur malas..huhu

Macam kuih tepung gomaklah QR.... Tapi tepung gomak ni dalam dia kacang hijau....masa sekolah rendah dulu selalulah makan

comelnyaaa..mesti sedapkan.. =)

*ciksu buat pos kat sini..hihihi

Garam halus tu dlm satu sudu teh ke?

Garam halus tu dlm satu sudu teh ke?

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF