Sawah padi yang mendamaikan..


Saya dilahirkan di Kedah atau lebih dikenali dengan jolokan negeri jelapang padi.. semestinya kan.. :)

Lepas mencapai umur 20 tahun saya merantau keluar dari Kedah..

Saya pernah duduk di Penang yang dikelilingi laut.. suka sangat sebab pusing la sampai hujung jalan pon last skali pasti jumpa laut.. tenang je.. suka lepak area Padang Kota Lama.. malam2 boleh naik beca.. hihi..

Kemdian ke Seri Kembangan, Selangor.. bosan..

Kemdian ke Jay Bee.. ada laut juga.. saya suka lepak kat Stulang.. best hirup angin di Selat Tebrau.. pastu pi shopping kat The Zone..

Sekarang balik ke Key El.. ditengah2 bandar yang sesak dengan kesesakan lalu lintas.. hanya bangunan pencakar langit yang mendominasi.. lagi la stress.. huhu..

Ke mana pon saya pergi, saya tetap rindukan kampung halaman saya.. yang dikelilingi sawah padi atau oghang utara panggil "bendang''.. 

Bagi saya satu kepuasan yang tak boleh diungkap dengan kata2 bila dapat tengok sawah padi yang terbentang luas di depan mata.. dapat rasa ketenangan tu.. 

Rumah saya bahagian depan ada pokok getah.. belakang ghumah ada sawah padi.. nak tengok gambar musim kemarau 2010.. cantik pemandangannya.. 

Saya kalau balik Kedah suka naik bas je.. kalau cuti panjang baru naik keta.. ye la kan dua orang je pon.. balik pulak time cuti sabtu ahad je.. naik bas boleh rehat sikit.. selalunya amik masa dalam 6 jam je pon.. selalu ayah amik naik moto.. pastu saya ajak ayah pusing2 balik ikut jalan kampung.. hihi..

Ni gambo2 yang saya snap baru2 ni.. jom layan ketenangan dan keindahan ciptaanNya :)

Dari sini dah boleh nampak sayup2 Gunung Jerai tapi saya membelakangkannya.. kata naik moto kan.. hihi

 Cantik awan ni tau.. 


Ni pon sama.. ada padi yang dah di tuai.. ada yang belom..

 Ada sungai.. 

Mesin padi tengah amik padi.. zaman sekarang lori datang je terus tuang padi kedalamnya.. kalau dulu kena tuang atas tikar/ kanvas yang dibentangkan.. pastu masukkan dalam guni.. dah siap jahit muatkan atas lori.. kemdian baru bawa pi kilang.. rindunya saat2 tu..

Sebenarnya sungai ni besar la juga tapi air kering.. tinggal itu je.. nampak kan..

Dan yang paling saya suka.. tak kira la kalau ke pantai atau ke sawah padi.. ini lah kegemaran saya yang satu.. suka sangat nengok sunset :)

 Sikit demi sikit..

Akhirnya gelap la bumi ini.. 

Masihkah ada hari esok?





Previous
Next Post »
27 Komentar untuk "Sawah padi yang mendamaikan.."

wpun saya bkn org kedah, tp suka dgn negeri kedah yg mendamaikan dikelilingi sawah padi :)

ciksu,,..syok sy tengok gambar2 tu..ralit..tau x tempat neg yg sy teringin sangat nak stay...?kedah la.. teringn nak tengok real sawah padi camtu...bole le sy bcuti kat rmh ciksu nnt kn..

Best kan ada kampung...tapi kak Ros tak suka balik kampung sebab selalu tak ada air...Pernah angkut mak ayah braya kat umak kak ros kat KL sebab kalau balik raya asyik tak ada air..nak raya apa kalau dah tak de air.satu benda puntak boleh buat.Kak Ros balik akampung bukan mendamaikan hati tapi menyakitkan hati..tambah pula sampah sarap yang tak de tempat nak buang...Umm sedih hati ingatkan kampung!!!!

CikSu...farah datang sini...lama x jenguk khabar Cik Su ...sihat?

pemandangan bendang tu memang mendamaikan...teringat pulak last year punya trip ke Kedah...

Memang cantik kampong Qaseh. Mendamaikan.

Cantik gambar yang diletakkan tu.

bulan Mei 2012 hingga Mac 2013 Hana study kat Kuala Nerang.. first time dtg Kedah, mmg tabik! cantik sangat sawah padi di Kedah.. indahnya ciptaan Allah ^^

kampung la tempat terbaik...dok KL ni mmg bosan tapi terpaksa sebab nak cari rezeki..rindu zaman kanak-kanak..

best nyer..nieyl pun teringin nak merasai duduk dekat ngan sawah padi...tepi pantai...wah!bestttt...

sukanya cikmanis baca entry ciksu ni. memang kampung halaman jadi igauan kan. kampung cikgu kat kelate tak dak semua tu. kg kat langkawi pun duk dekat pekan. kalau dulu memang syiok, tp sejak langkawi dah membangun habis pantai yg dekat rumah tok cikmanis kena tambak huhu....aminn moga ciksu cepat dapat cahaya mata soleh solehah

yati pun asal dr kampung yg ada sawah padi cam ciksue... suke bila time padi baru nak membesar... hijau je... angin kampung yg mendamaikan...

CikSue, Nisah duk Langkawi.
di kelilingi dengan sawah bendang dan laut. belakang ade bukit.
setiap pagi menghirup udara yang dengar, kadang=-kadang terdengar nyanyian katak selepas hujan. semuanya mendamaikan. Alhamdulillah (^_~)




>> done click hishop :)

cantiknyer permandangan..
m3h lahir kt perak,di besarkan di melaka..

bestnyeeee..kg halaman sy lak dikelilingi laut..hehehhe

Subhanallah cantik pemandangan... memang best tinggal di sekeliling jelapang padi kan..tenang je rasa..

kedah?? tumah ciksu ktne??

ciksu di entry penghargaan dr husna..=)
http://husnazahidi.blogspot.com/2013/05/anugerah-top-commentors-may-2013.html

subhanallah..cantiknya pemandangan tu...betul tu ciksu..tempat jatuh lagikan dikenang..inikan pula tempat bermain..hee.. :)

dulu sy study kt sungai petani..memang seronok sgt tgk sawah padi...

p/s: minat english cotton???datang lawat blog sy =)

Cantik....kan permandangan sawah padi. Aduh... teringat kat kampung lah pulak. Kg Che Su kat sebelah
mana ... tu.

dari utara ke selatan ciksu merantau ye. memang seronok kalau kat kampung pemandangan cantik, suasana pun tenang je & banyak xtvt boleh dilakukan.

bestkan kampung,..nak2 pula ada bendang, sungai..mmg best...

Nur dah lama tak tgk bendang...

cantikkk kampung ciksue.. :)

cantinya pemandangan...saujana mata memandang...aman dan mendamaikan.....

cantiknya..... di kampung deno still ada sawah mcm ni :)

p/s: jom join segmen deno? :) LUPUS awareness!^^ http://dayangdeno.blogspot.com/2013/04/segmen-lupus-awareness-month.html

saya suka tgk pemandangan sawah padi, saujana mata memandang. dulu pernah tinggal kat kedah, rumah nenek betul2 sebelah sawah padi. tapi hangat sungguh

Cantiknya view. Sejuk mata memandang.

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF