Ayam tua, ayam pencen atau ayam telur





menjawab pertanyaan Syazana Zainn :)

Serius dulu sebelum kawin saya hanya tahu 2 jenis ayam je. Yakni ayam kampong dan ayam daging/ bandar. Itu saja yang saya tahu.

Ayam kampong ni isinya lagi sedap, manis dan padat je berbanding ayam bandar. Lagi satu kurang kena cucuk. Kalau nak kenal ayam kampong ni pon senang je. Balik kampong jumpa la dengan si ayam kampong ni kan :). Ala ayam yang bebas bergerak ke sana ke mari tu. Itu lah ayam kampong. Hihi. Cuma kalau terkurang masa masak maka liat lah isinya. Sangat sesuai untuk dibuat gulai campur betik muda, sup ayam kampung atau rendang sebab isinya tak mudah hancur.

Berbanding ayam bandar/ daging ni isinya lembut dan cepat masak. Kalau untuk dibuat rendang macam tak berapa nak best sikit sebab bila dimasak terlalu lama isinya akan terlerai yakni mudah hancur. Ala, pendek kata ayam yang Kepci tu la. Cukup umur sembelih je. 

Ayam tua, ayam pencen atau ayam telur tu pula sama je rasanya kan. Cuma nama panggilan je yang berbeza. Betul ke. Kalau saya salah tolong perbetulkan ye ;)

Ayam tua, ayam pencen atau ayam telur tu pula ayam yang orang bela dalam reban banyak2 tu. Boleh dikatakan telur ayam yang kita beli sokmo2 tu dari ayam2 ni la. 

Ayam pelbagai nama ni senang je nak cari kalau kat Tesco. Dia packing siap2 dalam plastic. Balik rumah kita kasik layur dulu. Kalau saya la. Hihi.

Kalau nak lagi pasti telur ayam kampung dengan telur ayam yang selalu kita makan tu berbeza kan. Betul tak?

Pppsssttt: maap ler tak sempat nak pi kejor ayam nak snap gambornya. Ater dok bandor mana nak jumpe ayamnya. Kalau jumpa pon ayam yang dah siap di potong2. Hihi.


Previous
Next Post »
21 Komentar untuk "Ayam tua, ayam pencen atau ayam telur"

ooo barulah kite paham hihi

ayam tua = ayam pencen = ayam telur = ayam kampung

:p

maceh kak :D

tak pernah plok ambik tau pasal ayam...

Tau jugak de ayam pencen tp xpnh mkn pn

ada lagi satu ayam.... ayam chow kit...

ayam tua kena masak lamakan.. :)

itu belum masuk ayam kampung ayam bandar. bapa ayam mak ayam.. hehe lawak je..

ada macam-macam jenis ayam kan.. selalu makan dua jenis ayam tu je.

Kira terer le tu buat perbandingan... ni apa kes... nak layur pun tak pernah...hehe

Jarang beli ayam kampung, ...sebab mahal hehe selalu beli yg mana murah je janji boleh makan!

ayam kg memang bgus sbb xde injection.. tapi klu tak than memang alergik.. sy jadi gatal2 mkn ayam kg.. huhu.. pdhal sy org kg..

ada beza erk ayam tua dengan ayam pencen hihihi

sdap tp kna masak lama skit dr biasa..huhu

apa yg deqla tau ayam tua tu sama mcm ayam pencen...hihi.. mcm2 jenis ayam..mcm lagu jalil hamid kan... ;)

pernah makan aym kmpung, aym tua..liat isinya..haha.. pastu terus stop 2-3 hari tak mkan aym sebab tak lalu..hehehe

Ayam tua n ayam pencen tu sama ciksu tp ayam telur tu kalau di sini ayam yg diternak khas utk dptkan telurnya...hehe

ayam pencen ni kaler kuning kan..kekadang siap ada telo kaler oren buat gulai dapp :)

saya tau makan ayam je... hehehe pandai prof ni :P

dulu masa zaman skolah,banyak gak pelihara ayam serama & ayam katik. tapi sume kena makan dek musang. wuuuuu

Ayam telur ni liat..amik masa lama untuk masak..tp jd pilihan utk rendang..nk2 raya kan..

betui, memang nak sama masakan ciksu dengan mak, mungkin sebab mak pun dari Perak utara..macam kalau kari tu mak panggil gulai,ayam pencen mak mmg ske buat rendang or gulai..kadang2 je masak kurma..
kenapa telo ayam pencen takleh makan?..kolestrol eh..tp zaman ni mmg payah nak dapat yg ada telo tu..dpt ayam dia je RM10 seko kat tempat akak lah..kemain lagi akak borak kat sini..hehe

tahu jugak sebab kadang2 mak selalu masak guna ayam tua/ ayam pencen..hee

Ayam tua= ayam pencen..dh pencen dari bertelur...
Ayam dgg= sllunya dicocok nk kasi besar
Ayam kampung=ayam yg mkn serba serbi berada di kg

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF