Cara masak pulut untuk ketupat daun palas



Ini bukan saya yang masak ye tapi saya hanya tengok mak saya yang buatkan ;)

Jom sama2 kita blaja.

Ye saya tahu memang zaman sekarang orang dah tak berapa gemor nak makan pulut2 ni.

tapi percayalah suatu hari nanti pasti uols akan rindu nak makan bila mana mak atau sesape yang selalu buat ketupat daun palas untuk kita dah tak da. pasti rindu itu menjelma kan..
  1. Mula2 rebus kacang soya sampai empuk.
  2. kemdian basuh beras susu. pastu sejat.
  3. santan kelapa secukupnya. lagi banyak lagi sedap.
  4. campurkan kesemua santan dalam periuk. perasakan dengan sedikit garam. bila mendidih masukkan kacang dan pulut susu tadi. kacau biar sebati dan rata. bila agak dah masak boleh la tutup api.





Previous
Next Post »
13 Komentar untuk "Cara masak pulut untuk ketupat daun palas"

tp arwah mak, dia kukus sebanyak 3 kali pulut tu..

dan2 rasa nk raya bila sis bg resepi ni..hehehe

sedap, lama xmkn pulut.. zaza pun rindu dgn msakan mak hehe..

Akak pandai makan je...hihi
Sedappp Sgt...mkn bila raya je

Tak pernah lagi masak pulut palas ini, makan aje reti!

wahh...boleh praktik untuk raya..^^

nampak senang. tapi nak buat tu la yg malas..huhuuhuh

kacang soya letak dalam pulut ke cik sue?

nak balut tu yang tak pass lagi.. hihi

Ketupat palas ini adalah feveret. Jangan tak percaya, saya pandai tau bungkus ketupat ni.

ehh mcm tau2 je deqla x suka mkn pulot sgt...huhuhu..

setiap tahun x penah mis wat ketupat daun palas ni..tp cuma beras pulut je la, xde campur dgn lain..rasa mcm dah dekat raya lak..hehe

eh akak suka apa...tahun lepas siap belajar lg buat ketupat daun palas ni,ni pun dah mcm teringin nak makan, kena buat sendiri la nampaknya ni

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF