Ketupat Daun Palas



balik kampung dapat makan ketupat daun palas. mak saya memang rajin buat. tak payah nak tunggu raya baru boleh makan ketupat.

aci tekak teringin nak makan terus pergi carik daun palas dekat kebun sebelah rumah. kalau tak da rezeki, kena beli ler jawabnya. hihi.

mak saya kalau buat ketupat daun palas sangat2 suka letak kacang soya. sedap. cicah dengan serunding ikan bilis atau gulai ayam. layan ;)

kalau tok(nenek, opah) sebelah ayah pula suka letak jagung dalam ketupat daun palas tu. 

arwah tok saya sebelah mak, bab balut ketupat daun palas memang sangat teliti dan kemas. cerewet pon iye gak ;)

dulu saya belajar dengan arwah. tak pernah lulus. haha. sekarang belaja dengan mak pulak. pon tak lulus2 juga.

alahai ciksu bila nak pandeinya ni :)






Previous
Next Post »
13 Komentar untuk "Ketupat Daun Palas "

Hehehe..samalah kita...sampai sekarang tk lulus lagi pdhal setiap kali raya mesti mak akak buat ketupat palas...

Untunglah ada pokok..akak x pernah tgk pokoknya cuma daun palas yg dibeli kat psr..itupun musim raya je ada jual..

Boleh letak jagung n kacang soya ye..?blom pernah buat mcm tu..blhlah cuba tp ciksu kena bagi cara2 nak buatnya..

Ciksu..akak guna ipod je ni..guna ipod mudah n cepat utk komen di blog kwn2...nanti akak guna lappy br akak cuba buat mcm yg ciksu ajar tu...kalau akak tk dpt n tk faham..akak bgtau ye..

Terimakasih ciksu...

saya dah lulus buat ketupat daun palas nie..siap ambik tempahan lagi..:)

sy suka ketupat daun palas. lum penah buat sendiri...sedapnya...

ermm...sedapnya... takyah tunggu nak raya kan...dpt dah makan

mama Farah suka sangat ketupat daun palas ni...

belajar ciksu menganyam... t dah tahu senang nak turun temurun kat anak2 pulak..hee

Pernah belajar gak dulu.. Tp failed .. Baik beli je.. Hehe pandai membuka jela

alamak..dah terliur..huhuhuhuh..cara bungkus da ada 'jantan' dan 'betina' kan. kalau bungkus cara 'jantan' tak kems sikit. actually panggilan sebenar tak tau ape, dah mak kat kampung panggil mcm tu, sy pun ikut je.hhehehehehehe..

sedapnya...tetiba teringin pulak dah

sedap kan letak kacang mata hitam tu, kacang soya ek..bestnya ciksue :)

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF